Zimowe spadki nastroju – jak sobie z tym poradzić?

Antoni Kwapisz
01.10.2021

Chandra, senność, zniechęcenie, brak sił – to typowe objawy wskazujące na to, że dopadły nas zimowe spadki nastroju. W polskich warunkach klimatycznych nie jest to nic niezwykłego. Odpowiada za to ograniczona ilość promieniowania słonecznego. Nieprzypadkowo to właśnie późną jesienią i zimą znacząco rośnie sprzedaż suplementów diety na poprawę nastroju, jak również liczba diagnozowanych przypadków depresji. Z wahaniami nastroju wywołanymi niesprzyjającą aurą można sobie jednak poradzić we własnym zakresie. Kilka wskazówek znajdziesz w naszym poradniku.

Lampy naświetlające

Metoda, o której nie wszyscy słyszeli, natomiast okazuje się być ona bardzo skuteczną bronią przeciwko zimowej chandrze. Lampy naświetlające mają za zadanie emitować białe światło, które do złudzenia przypomina to słoneczne. Wystarczy kilkanaście minut naświetlania, aby mózg zaczął produkować serotoninę, czyli tzw. hormon szczęścia – to natychmiast poprawia nastrój. W dodatku naświetlanie reguluje produkcję melatoniny, czyli hormonu odpowiadającego za uczucie senności.

Zmiana diety

Nie ma mowy o skutecznej walce z jesienno-zimowym przygnębieniem bez zmiany diety. Koniecznie trzeba do niej wprowadzić jak najwięcej produktów roślinnych, a ograniczyć spożycie tłuszczów i cukrów prostych. Sacharozę warto zastąpić np. stewią czy ksylitolem – takie słodziki również motywują mózg do produkcji serotoniny, a są wielokrotnie mniej kaloryczne.

Ruch!

Zimą na pewno nie warto przesiadywać w domu i w biurze. Każdego popołudnia dobrze będzie udać się na spacer. Bardzo dobrym pomysłem będzie też regularne uprawianie jakiegoś sportu. Ważne, aby dużo się ruszać, ponieważ wysiłek fizyczny ma bardzo korzystny wpływ na sferę psychiczną.

Maksymalnie wykorzystuj weekendy

Każdy wolny weekend warto wykorzystać w sposób aktywny. Planuj sobie wycieczki za miasto, długie spacery z rodziną, gdy tylko pozwala na to pogoda organizuj wypady na rower. Takie weekendy będą Ci dawać sporo radości i dodadzą Ci energii na cały tydzień pracy. Będziesz mieć na co czekać, co także pozytywnie wpływa na psychikę.

Gorące kąpiele

Możesz je sobie urządzać we własnej wannie lub pod prysznicem, ale polecamy też co najmniej kilka razy wybrać się do źródeł termalnych. W Polsce mamy sporo takich kompleksów. Kąpiel w wodzie termalnej ma rewelacyjny wpływ na cały organizm, w tym także na układ nerwowy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.