Suplementy diety z lecytyną: na co mogą pomóc? Kiedy się po nie sięga?

Andrzej Winnicki
26.02.2021

Rynek suplementów diety jest bardzo zasobny w najróżniejsze preparaty, które według zapewnień producentów mają zapewnić nam solidne wsparcie w funkcjonowaniu organizmu, wspomóc odchudzanie czy walkę z infekcjami. Szczególnie dużą popularnością wśród konsumentów cieszą się środki zawierające lecytynę. Wiele osób rozważa sięgnięcie po suplement z lecytyną, nie zdając sobie sprawy z tego, że ten cenny składnik znajdziemy również w zwykłych produktach żywnościowych.

Czym jest lecytyna?

Lecytyna to nic innego, jak mieszanina pochodnych tłuszczów, przede wszystkim choliny oraz fosfolipidów. Zawiera również glikolipidy, trójglicerydy, węglowodany oraz zwykłą wodę. Lecytyna pełni istotną funkcję w ludzkim organizmie – stanowi jeden ze składników komórek ciała oraz błon komórkowych.

Do czego potrzebujemy lecytyny?

Podstawową funkcją lecytyny jest wspomaganie procesów myślowych i pamięciowych, dlatego szczególnie duże ilości tego składnika znajdują się w układzie nerwowym oraz ludzkim mózgu. Ponadto lecytyna ma pozytywny wpływ na pracę wątroby – bierze udział w procesach regeneracyjnych tego organu, minimalizuje ryzyko powstawania kamieni żółciowych.

Kolejną istotną funkcją lecytyny jest usprawnianie ludzkiego metabolizmu. Nie należy tego jednak utożsamiać z właściwościami odchudzającymi (co często na wyrost podkreślają producenci suplementów z lecytyną), ale raczej z regulowaniem poziomu cholesterolu we krwi – zwłaszcza tego o oznaczeniu LDL, nazywanego potocznie „złym cholesterolem”. Płynie z tego prosty wniosek, że lecytyna jest naturalnym środkiem zapobiegającym miażdżycy oraz zakrzepom żylnym.

Co ciekawe, lecytynę pod różnymi postaciami zaleca się pacjentom chorującym na depresję oraz inne schorzenia psychiczne. Prawidłowy poziom tego składnika sprzyja regeneracji komórek nerwowych, a więc lecytyna ma działanie neuroprotekcyjne, wskazane również w chorobie Alzheimera.

Ponadto warto wspomnieć o tym, że lecytyna poprawia jakość męskiego nasienia, dlatego bywa stosowana w profilaktyce oraz leczeniu bezpłodności.

Suplementy? Nie tylko

Najpopularniejszym źródłem lecytyny są oczywiście wspomniane już suplementy diety – czy to pod postacią tabletek, czy mieszanek ziołowych lub produktów do stosowania w kuchni. Nie zapominajmy jednak, że bardzo zasobne w lecytynę są również standardowe składniki pożywienia, przede wszystkim:

  • Soja
  • Wątróbka
  • Olej rzepakowy
  • Żółtko jaja kurzego
  • Fasola
  • Orzechy
  • Awokado
  • Oliwki
  • Ryby
  • Zielone warzywa

Dzienne zapotrzebowanie ludzkiego organizmu na lecytynę wynosi od 2 do 2,5 g na dobę. Jednak przed sięgnięciem po suplement diety zawsze należy skonsultować się z lekarzem, który wypowie się na temat zasadności uzupełniania poziomu lecytyny.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.