Przeziębienie po ćwiczeniach siłowni: jak tego uniknąć?

Jerzy Biernacki
20.01.2020

Ćwiczenia na siłowni to bardzo dobry sposób na to, aby zachować formę w sezonie zimowym, poprawić sobie nastrój w okresie niskiej aktywności słońca i zbudować piękną sylwetkę przed wiosną i latem. Trzeba jednak pamiętać, że rodzi to także spore ryzyko przeziębienia, na co największy wpływ ma sam ćwiczący. Jak uniknąć notorycznego kataru, kaszlu i podwyższonej temperatury, jednocześnie nie rezygnując z ćwiczenia na siłowni w sezonie grypowym? Sprawdź te podpowiedzi.

Zawsze zmień ubranie

Okazuje się, że wielu ćwiczących o tym zapomina lub z premedytacją nie zmienia ubrań po treningu, by zaoszczędzić trochę czasu. Efekt jest jednak taki, że wychodząc na chłodne powietrze w mokrym podkoszulku narażasz się na przeziębienie. Lepiej więc zawsze mieć ze sobą ubrania na zmianę – przebranie się zajmie Ci 5 minut, a realnie obniży ryzyko choroby.

Wysusz włosy

To rada szczególnie dla pań, które po treningu biorą prysznic z myciem głowy. Wyjście na zimne powietrze z mokrymi włosami jest bardzo złym pomysłem i prostą drogą do nabawienia się przeziębienia czy zapalenia zatok przynosowych. Po treningu obowiązkowo korzystamy więc z suszarki.

Czapka, nawet jeśli jest ciepło

Na pewno wiesz, że organizm najszybciej wychładza się przez głowę. Dlatego niezależnie od tego, czy na dworze panuje dodatnia czy ujemna temperatura, przed wyjściem z siłowni załóż czapkę, najlepiej zakrywającą uszy. W ten sposób zaoszczędzisz swojemu ciału szoku termicznego, który drastycznie osłabia odporność.

Zaplanuj trening tak, aby mieć czas na odpoczynek i ochłonięcie

Nie ma sensu układać planu dnia w taki sposób, aby mieć tylko kilkanaście minut przerwy pomiędzy treningiem a np. spotkaniem z klientem czy odebraniem dziecka ze szkoły. Dłuższy bufor jest Ci potrzebny po to, aby nie musieć wychodzić na zimne powietrze bez wcześniejszego schłodzenia organizmu. Ochłonięcie jest naprawdę bardzo ważne i zajmuje co najmniej 10 minut od zakończenia ćwiczeń.

Wzbogać swoją dietę

Musi ona obfitować nie tylko w białko, które jest budulcem mięśni oraz węglowodany, które dodają energii do ćwiczeń, ale także witaminy oraz minerały wzmacniające odporność. Pamiętaj, że ciężki trening działa na organizm osłabiająco, przez co jest on bardziej narażony na infekcję. Wzbogać więc dietę w produkty warzywne, bogate w witaminę C, D, witaminy z grupy B, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, cynk, kwas foliowy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.