Zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy współpracy ze śmigłowcem
a) ustawienie i zabezpieczenie ambulansu:
- w wybranym miejscu lądowania, na skraju, powinna stać karetka z włączoną sygnalizacją świetlną.
- zamknąć drzwi od karetki i usunąć wszelkie luźne i lekkie przedmioty
b) personel naziemny:
- nie podchodzić samodzielnie do śmigłowca z włączonymi napędami
- unikać w czasie przyziemienia śmigłowca przemieszczania się
- Obowiązuje absolutny zakaz podchodzenia do śmigłowca od tylu, od strony śmigła ogonowego. Jest to strefa bardzo niebezpieczna
- do śmigłowca podchodzimy zawsze od przodu i boku, będąc w zasięgu wzroku pilota.
- zgodnie z procedurą poczekać aż ratownik pokładowy podejdzie do załogi ambulansu, lub wykona jednoznaczny gest zezwalający na podejście do śmigłowca
- Należy usunąć wszelkie drobne przedmioty, które mogą zostać porwane przez strumień powietrza wzbudzonego przez wirnik główny śmigłowca
(należy pamiętać też o nakryciach głów)
- w terenie pofałdowanym należy pamiętać, o możliwości zahaczenie wirnika głównego o ziemię po przyziemieniu, stąd należy zachować bezpieczną odległość
c) osoba przyjmująca śmigłowiec
- Wyznaczona osoba, która przyjmuje śmigłowiec dając odpowiednie gesty pilotowi śmigłowca musi być odpowiednio ubrana. Odzież powinna być dokładnie pozapinana, wszystkie elementy luźne i ruchome odpowiednio zabezpieczone. Osobę taką bezwzględnie obowiązuje używanie kasku i okularów ochronnych.
- przy przyziemieniu w okresie zimowym, strumień wzbudzonego powietrza poderwie śnieg w górę ograniczając widoczność. Osoba przyjmująca śmigłowiec musi dobrać odpowiednią odległość od śmigłowca, aby nie stracić kontaktu wzrokowego z pilotem.
Na schemacie 1 zaznaczono strefy bezpieczne wokół śmigłowca. Zaznaczono również wpływ ukształtowania powierzchni na wysokość łopat wirnika od ziemi. Jednak standardy stosowane przez LPR zakładają podejście do śmigłowca dopiero po wyłączeniu silników i zatrzymaniu się łopat wirnika głównego i ogonowego. Jednak w przypadku innych służb (TOPR, GOPR, SG, MW) przekazywanie poszkodowanych odbywa się bardzo często przy pracujących łopatach wirników. Stąd duże znaczenie umiejętności bezpiecznego poruszania się przy śmigłowcu.