Zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy współpracy ze śmigłowcem

Piotr Kowalczyk
21.05.2015

Zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy współpracy ze śmigłowcem

a) ustawienie i zabezpieczenie ambulansu:
-     w wybranym miejscu lądowania, na skraju, powinna stać karetka z włączoną sygnalizacją świetlną.
-     zamknąć drzwi od karetki i usunąć wszelkie luźne i lekkie przedmioty
b) personel naziemny:
-     nie podchodzić samodzielnie do śmigłowca z włączonymi napędami
-     unikać w czasie przyziemienia śmigłowca przemieszczania się
-     Obowiązuje absolutny zakaz podchodzenia do śmigłowca od tylu, od strony śmigła ogonowego. Jest to strefa bardzo niebezpieczna
-     do śmigłowca podchodzimy zawsze od przodu i boku, będąc w zasięgu wzroku pilota.
-     zgodnie z procedurą poczekać aż ratownik pokładowy podejdzie do załogi ambulansu, lub wykona jednoznaczny gest zezwalający na podejście do śmigłowca
-     Należy usunąć wszelkie drobne przedmioty, które mogą zostać porwane przez strumień powietrza wzbudzonego przez wirnik główny śmigłowca
(należy pamiętać też o nakryciach głów)
-    w terenie pofałdowanym należy pamiętać, o możliwości zahaczenie wirnika głównego o ziemię po przyziemieniu, stąd należy zachować bezpieczną odległość
c) osoba przyjmująca śmigłowiec
-     Wyznaczona osoba, która przyjmuje śmigłowiec dając odpowiednie gesty pilotowi śmigłowca musi być odpowiednio ubrana. Odzież powinna być dokładnie pozapinana, wszystkie elementy luźne i ruchome odpowiednio zabezpieczone. Osobę taką bezwzględnie obowiązuje używanie kasku i okularów ochronnych.
-    przy przyziemieniu w okresie zimowym, strumień wzbudzonego powietrza poderwie śnieg w górę ograniczając widoczność. Osoba przyjmująca śmigłowiec musi dobrać odpowiednią odległość od śmigłowca, aby nie stracić kontaktu wzrokowego z pilotem.

Na schemacie 1 zaznaczono strefy bezpieczne wokół śmigłowca. Zaznaczono również wpływ ukształtowania powierzchni na wysokość łopat wirnika od ziemi. Jednak standardy stosowane przez LPR zakładają podejście do śmigłowca dopiero po wyłączeniu silników i zatrzymaniu się łopat wirnika głównego i ogonowego. Jednak w przypadku innych służb (TOPR, GOPR, SG, MW) przekazywanie poszkodowanych odbywa się bardzo często przy pracujących łopatach wirników. Stąd duże znaczenie umiejętności bezpiecznego poruszania się przy śmigłowcu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie