Witamina D - jak i kiedy ją stosować?

Mateusz Nowak
08.12.2021

Jednym z najważniejszych elementów zdrowego stylu życia, jest zapewnienie organizmowi codziennej dawki wszystkich składników odżywczych i witamin. Witamina D jest szczególnie istotna, ponieważ odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego oraz wielu innych mechanizmów. Jak ją stosować? 

Dobrze zbilansowana dieta pozwala na dostarczenie organizmowi każdego dnia niezbędnej do właściwej pracy witamin. Składniki te znajdziemy w warzywach, owocach, produktach pochodzenia zwierzęcego oraz w zbożach. Jest jednak też taka witamina, której nie możemy dostarczyć sobie w taki sposób. Jest to oczywiście witamina D, zwana także często ''witaminą słońca''. To jedna z najważniejszych witamin, jakie codziennie powinny zasilić nasz organizm. Sposób jej pobierania jest jednak absolutnie wyjątkowy. Otóż syntezę witaminy D przeprowadza nasza skóra, wystawiona na działanie promieni słonecznych. Jednak, aby uzupełnić jej codzienne zapotrzebowanie, można sięgnąć też po gotowe suplementy diety. Jak wybrać najlepsze? Jak powinno wyglądać dawkowanie witaminy D?

Witamina D — kto powinien ją stosować? 

Witamina D jest witaminą, którą codziennie przyjmować powinien każdy. Jest ona bowiem niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Jest odpowiedzialna między innymi za wchłanianie wapnia, a także proces rozwoju kości i zębów. Z tego też powodu jej przyjmowanie jest bardzo ważne nie tylko w przypadku osób dorosłych, ale i dzieci. W końcu to właśnie czas, w którym kształtują się kości. Jakie jeszcze korzyści zapewnia witamina D? Przeziębienie nie chwyci nas przez cały rok, jeśli będziemy ją przyjmować!

Późną wiosną oraz latem nasze zapotrzebowanie na witaminę D3 spełnia właściwie całkowicie słońce. Wystarczy bowiem kilkunastominutowy spacer, aby uruchomić jej syntezę. Jesienią i zimą należy natomiast uzupełnić witaminę D3 poprzez suplementację. 

Jakie skutki może mieć niedobór witaminy D? 

Zbyt niskie stężenie witaminy D może mieć bardzo negatywne skutki dla naszego zdrowia. Objawy niedoboru witaminy D na samym początku może być naprawdę ciężko zauważyć, ponieważ dotyczą one przede wszystkim procesów zachodzących w organizmie. Niedobory witaminy D mogą powodować na przykład zwyrodnienia układu kostnego, a także stany zapalne skóry. Poza tym może dojść także do pogorszenia nastroju oraz apatii. Co jeszcze powoduje brak składnika, jakim jest witamina D? Wirusy znacznie łatwiej atakują wtedy nasz organizm, przez co bardzo szybko złapać można różnego rodzaju infekcje. 

Warto pamiętać, że w przypadku większości składników zarówno niedobór, jak i nadmiar może być szkodliwy. Chociaż przedawkowanie witaminy D nie jest raczej częstym zjawiskiem, to należy jednak pamiętać, że przy suplementacji może do niego jednak dojść, jeśli nie będziemy stosować się do zaleceń. Nadmiar witaminy D może powodować między innymi bezsenność, problemy z apetytem, a nawet nadciśnienie. 

Witamina D — jak suplementować?

Suplementacja witaminy D jest niezwykle ważna. Przeważnie zaleca się sięgać po produkty tego typu od października do maja. Wtedy bowiem zwykłe dni są najkrótsze i raczej rzadko mamy okazję skorzystać z jego promieni. Nasze średnie dzienne zapotrzebowanie na witaminę D3 wynosi około 4000 IU. Taką właśnie dawkę powinien przyjmować zimą każdy dorosły. 

Suplementy z witaminą D dostępne są w zarówno w formie tabletek, jak i olejku. Przy stosowaniu tych produktów, warto pamiętać, że witamina D należy do grupy witamin, które rozpuszczają się w tłuszczach. Dlatego też warto przyjmować je wraz z tłustymi posiłkami. 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.