Tych gatunków ryb nie powinno zabraknąć na Twoim talerzu

Maciej Piwowski
03.08.2020

O tym, że ryby są z zasady zdrowe, nie trzeba nikogo przekonywać. Poza nielicznymi wyjątkami mięso ryb może śmiało zastąpić produkty pochodzące od zwierząt lądowych. Ryby są też smaczne i wcale nie takie drogie, jak się powszechnie uważa. Warto natomiast wiedzieć, które gatunki ryb są szczególnie polecane w diecie z uwagi na ich właściwości prozdrowotne. Te najcenniejsze i – co ważne – łatwo dostępne w naszym kraju opisujemy w dalszej części poradnika.

Dorsz

Swojski dorsz okazuje się być jedną z najzdrowszych ryb słonowodnych. Jest bardzo smaczny, a przy tym zawiera duże ilości jodu oraz witamin A i D. W mięsie dorsza znajdziemy również witaminę PP, która jest bardzo wskazana u osób z podwyższonym cholesterolem. Warto też zwrócić uwagę na fakt, iż dorsz jest rybą niskokaloryczną – 100g mięsa dostarcza około 80 kilokalorii.

Sola

Nie wiedzieć czemu, ale ta ryba nie zrobiła furory na polskich stołach, choć odławia się ją również z rodzimego Bałtyku. Sopla jest przepyszna, ma bardzo delikatne mięso. Atutem tej ryby jest to, że zawiera niewiele zanieczyszczeń organicznych oraz szkodliwych dla człowieka dioksyn.

Makrela

Ulubiona wędzona ryba Polaków, bardzo chętnie kupowana również w sosie pomidorowym. Wielką zaletą mięsa makreli jest to, że praktycznie nie zawiera ono ości, dzięki czemu bez obaw mogą je jeść nawet dzieci. Jednocześnie ta ryba zawiera dużo cennych minerałów, jak potas, magnez, żelazo, a także witaminy A i D.

Mintaj

Tylko ta ryba może rywalizować z solą w rankingu na najmniej zanieczyszczone mięso rybie. Mintaj jest bardzo zdrowy, lekkostrawny i do tego smaczny, a także zawiera stosunkowo niewiele ości. Warto więc wybierać go w lokalnych smażalniach, na pewno kosztem chociażby popularnej flądry.

Łosoś

Tej ryby nie trzeba nikomu przedstawiać. Powszechnie jest uważana za bardzo zdrową i słusznie. Przede wszystkim łosoś zawiera duże ilości kwasów tłuszczowych, witamin z grupy, witamin A, D, E, jodu, potasu, fluoru, selenu, cynku i fosforu. Jest bardzo zalecanym składnikiem diety, zwłaszcza dla osób mających problemy z odpornością.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.