Tofu, czyli „to modne coś”

Andrzej Winnicki
08.07.2020

Tofu jest produktem spożywczym, który w ostatnich kilkunastu latach zrobił prawdziwą furorę. Stał się symbolem zdrowego odżywiania, diety wegetariańskiej i wegańskiej, ale nadal nie stanowi podstawowego składnika polskiego jadłospisu. Powodem jest nie tylko dość wysoka cena tego produktu, ale także fakt, iż nie każdemu on smakuje. Mimo to warto przynajmniej spróbować tofu, ponieważ ma ono bardzo cenne właściwości odżywcze i prozdrowotne.

Czym jest tofu?

Tofu to nic innego, jak miękka kostka uzyskiwana na drodze koagulacji mleczka sojowego. W tym procesie wykorzystuje się również sól, sok cytrynowy oraz chlorki magnezu i wapnia, których zadaniem jest ścięcie mleczka.

Ciekawostka

Tofu nie jest wcale kulinarną nowością. W Chinach je się ten produkt od co najmniej 2000 lat.

Tofu jest więc produktem roślinnym, dlatego nie należy go nazywać serem, ponieważ nie ma nic wspólnego ze składnikami odzwierzęcymi. Stanowi fundament jadłospisu niejednego weganina, choć chętnie sięgają po nie również wegetarianie oraz osoby normalnie spożywające mięso.

Tofu jest też produktem łatwo dostępnym – można je kupić w właściwie każdym hipermarkecie, ale najlepiej zaopatrywać się w sklepach ze zdrową żywnością. Tofu występuje pod różnymi postaciami, od wersji naturalnej, przez wędzoną, marynowaną, smakową, aż po pastę do smarowania kanapek.

Jakie właściwości ma tofu?

Tofu jest wyjątkowo bogatym źródłem białka roślinnego, stąd chętnie sięgają po nie osoby wykluczające mięso i produkty odzwierzęce ze swojej diety. Warto zwrócić na fakt, iż jest to produkt dostarczający sporej ilości energii, ponieważ 100 gramów tofu zawiera nawet do 150 kilokalorii.

W tofu znajdziemy bogactwo składników mineralnych, takich jak fosfor, żelazo, magnez, mangan, miedź czy selen. Jest również zasobne w witaminy z grupy B, wielonienasycone kwasy tłuszczowe, izoflawony. Wbrew popularnemu mitowi jedzenie tofu nie ma negatywnego wpływu na męską płodność, co było swego czasu przedmiotem gorących dyskusji z uwagi na wysokie stężenie fitoestrogenów.

Tofu nie jest produktem zalecanym wyłącznie weganom i wegetarianom. Śmiało do swojego jadłospisu może je włączyć każdy, kto chce się zdrowo odżywiać i uzupełnić swoją dietę o cenne składniki roślinne. Szczególnie dotyczy to diabetyków (niski indeks glikemiczny), osób z podwyższonym cholesterolem, osób mających problemy z pamięcią, osób z nietolerancją laktozy, osób cierpiących na anemię oraz kobiet przechodzących menopauzę.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.