Te leki powodują tycie

Remigisz Szulc
07.07.2021

Na pewno znasz historie osób, które po rozpoczęciu terapii lekami znacząco przybrały na wadze. Rzeczywiście, istnieją grupy leków powodujące tycie i z tym faktem nie można dyskutować. Nawet lekarze przepisując te specyfiki swoim pacjentom ostrzegają ich, że skutkiem ubocznym może być zwiększenie masy ciała, czasami drastyczne. O jakich lekach mowa? Sprawdzisz to w naszym poradniku.

Leki na astmę

Listę leków powodujących tycie otwierają te przepisywane astmatykom. Zawierają one kortykosteroidy, a więc substancje zwiększające apetyt. Dodatkowo powodują one zatrzymywanie wody w organizmie, co także negatywnie odbija się na sylwetce.

Warto wiedzieć

Kortykosteroidy znajdują się również w popularnych lekach na alergie, dlatego przyjmując je sezonowo także możesz zauważyć u siebie pogorszenie wyglądu sylwetki i zwiększenie masy ciała.

Niektóre leki na problemy psychiczne

Do grupy leków powodujących tycie zaliczymy również leki neuroleptyczne, przepisywane pacjentom chorującym na schizofrenię. Można tutaj także wspomnieć o popularnych lekarz uspokajających. Przyczyna leży w oddziaływaniu na układ metaboliczny, który znacząco zwalnia w wyniku stosowania wymienionych leków. Dlatego osoby muszące przyjmować takie środki powinny jednocześnie bardzo dbać o dietę i spróbować oprzeć się pokusie sięgania po przekąski.

Hormon tarczycy

Jest to lek stosowany w terapii nadczynności tarczycy, który śmiało można nazwać liderem wśród leków powodujących tycie. Nieprzypadkowo osoby z niedoczynnością tarczycy bardzo często cierpią na dużą nadwagę i znajdują się w grupie ryzyka otyłości. Wszystko przez to, że hormon tarczycy ma fatalny wpływ na metabolizm. To prawda, że osoby przyjmujące ten lek często tyją „z powietrza”.

Tabletki antykoncepcyjne

Co prawda nie wszystkie kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną przybierają na wadze, ale jednak takie ryzyko istnieje. Leki hormonalne mogą powodować zatrzymywanie wody w organizmie oraz przyspieszać odkładanie się tkanki tłuszczowej, której kobieta nie zdąży – pisząc obrazowo – spalić. Jeśli podczas stosowania antykoncepcji hormonalnej zauważysz zwiększoną masę ciała, to porozmawiaj z lekarzem o możliwości przepisania Ci innego specyfiku, niepowodującego takiego efektu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.