PZL Mi-2 i Mi-2 Plus
Śmigłowiec Mi-2 (popularny "czajnik") oraz jego nowsza wersja PZL Mi-2 plus są lekkimi, dwusilnikowym, wielozadaniowymi śmigłowcami z pojedynczym wirnikiem nośnym. Śmigłowiec posiada przegubowy trzyłopatowy wirnik nośny i dwułopatowe metalowe śmigło ogonowe. Łopaty wirnika nośnego Mi-2 są metalowe, PZL Mi-2 plus kompozytowe. Wszystkie łopaty posiadają elektryczną instalację przeciwoblodzeniową.
Śmigłowiec Mi-2 jest napędzany dwoma silnikami GTD-350W o mocy startowej 425 KM (313 kW), PZL Mi-2 plus dwoma silnikami GTD-350W2 o mocy startowej i nadzwyczajnej 435KM (319.9 kW).
Najważniejsze dane techniczne
Długość z obracającymi się wirnikami 17.42 m
Wysokość 3,75 m
Średnica śmigła głównego 14,5 m
Średnica śmigła ogonowego 2.70 m
Rozstaw podwozia 3.05 m
Górny pułap eksploatacji 4000 m
Ciężar własny 2500 kg
Max. ładunek 700 kg
Osiągi i podstawowe dane operacyjne
PZL Mi-2 PZL Mi-2 Plus
Maksymalna prędkość pozioma 210 km/h 210 km/h
Maksymalna prędkość przelotowa 190 km/h 190 km/h
Zasięg przy maksymalnej ilości paliwa
z 30 min. rezerwą 580 km 580 km
Długotrwałość lotu ze stand. ilością
paliwa 1h 56 min 1h 56 min
PZL W3- Sokół i wersje specjalne
Śmigłowiec PZL-Sokół (W-3A) jest średnim, dwusilnikowym śmigłowcem wielozadaniowym. Podstawowe parametry: 2 silniki PZL-10W o mocy 900KM każdy, 12 miejsc pasażerskich + 2 miejsca w kabinie pilotów.
Śmigłowiec PZL-Sokół może być użytkowany w dzień i w nocy, w różnych warunkach pogodowych w lotach VFR (z ang. Visual Flight Rules - lot wykonywany z widocznością) i IFR (z ang. Instrument Flight Rulet - loty według wskazań przyrządów). Maksymalny pułap śmigłowca to 6000m n.p.m.. Loty mogą być wykonywane w zakresie temperatur od -40°C do +43°C.
Wysoki komfort lotu został uzyskany dzięki niskiemu poziomowi wibracji (zastosowanie antywibratora), skutecznemu wyciszeniu kabiny, systemom ogrzewania i przewietrzania kabiny oraz możliwości zainstalowania klimatyzacji.
Dwoje przesuwnych drzwi zapewnia łatwy dostęp do kabiny pasażersko-ładunkowej. Bagażnik umieszczony jest za kabiną pasażerską i dostępny z wnętrza śmigłowca.
Wszystkie te cechy i duży komfort pracy z pacjentem na pokładzie są dużą zaletą w lotach ratowniczych tym śmigłowcem.
Najważniejsze dane techniczne:
Długość z obracającymi się wirnikami 18,8 m
Wysokość 3,55 m
Średnica śmigła 15,7 m
Średnica śmigła ogonowego 3,03 m
Rozstaw podwozia 3.15 m
Górny pułap eksploatacji 6000 m
Ciężar własny 3850 kg
Max. ładunek 2100 kg
Osiągi i podstawowe dane operacyjne
Maksymalna prędkość pozioma 260 km/h
Maksymalna prędkość przelotowa 249 km/h
Maksymalny zasięg bez rezerwy paliwa z
prędkością ekonomiczną przy max. masie startowej 734 km
Wersja SAR - górska
Wyposażona została w urządzenia i sprzęt potrzebny do pracy w terenach górskich w różnych porach roku. Wyposażenie wersji SAR - górskiej:
- elektryczna wciągarka do 272 kg
- wyposażenie w uchwyty do desantu ze śmigłowca
- podwozie nartowe
- podstawowy sprzęt medyczny
- nosze
- reflektor SX-16
- ostroga do cięcia lin i przewodów
Wersja SAR - morska
Wyposażenie tej wersji, jest dostosowane do specyfiki pracy na morzu, najczęściej w czasie złej pogody. Wyposażenie wersji SAR - morskiej:
- 6 pływaków na kadłubie śmigłowca
- elektryczna wciągarka osób lub ładunków do 272 kg na wysokość do 50m
- pasy bezpieczeństwa operatora wciągarki
- dwuosobowy kosz do wciągania osób na pokład śmigłowca z powierzchni
wody
- podwieszenie zewnętrzne ładunku 2100kg
- dwie 6-osobowe tratwy ratunkowe i kamizelki ratunkowe
- podstawowy sprzęt medyczny i pierwszej pomocy
- boje dymne i świetlne oraz radio-boje do oznaczania obszarów ratunkowych
na wodzie
Agusta A 109 - Power
2 lipca 2005 r. swój pierwszy dyżur rozpoczął najnowszy śmigłowiec zakupiony przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Jest to śmigłowiec nieco mniejszy, niż najpowszechniej eksploatowany Mi-2. Jednak jego konstrukcja i możliwości techniczne są o wiele większe.
Śmigłowiec ten zabiera na pokład dwie osoby personelu medycznego. Załogę stanowi jeden lub dwóch pilotów. Warto podkreślić to, iż ten śmigłowiec jest certyfikowany do lotów IFR z jednym pilotem. Napęd śmigłowca stanowią dwa silniki turbowałowe Pratt&Whitney Canada PW206C o mocy startowej 477kW (640KM) każdy. Kontrolowane przez FADEC (Full Authority Digital Engine Control - pełna elektroniczna kontrola mocy silnika) jednostki napędowe zapewniają bezpieczny nadmiar mocy, co oznacza, że, nawet podczas awarii jednego z silników w czasie lotu, Agusta A-109 Power, może kontynuować lot na jednym z nich i bezpiecznie wylądować. Dzięki takiej mocy silników w połączeniu z systemem FADEC, zostało zwiększone bezpieczeństwo pracy w tym śmigłowcu. Kolejną rzeczą, godną podkreślenia, jest fakt, iż do wylądowania śmigłowiec ten potrzebuje tylko pola o rozmiarach 15 x 15 m, co w porównaniu z polem 30 x 30 m potrzebnym dla innych śmigłowców jest dużym udogodnieniem.
Najważniejsze dane techniczne:
Ciągła moc awaryjna jednego silnika 500 kW
2,5 minutowa moc awaryjna jednego silnika 560 kW
Długość z obracającymi się wirnikami 12,96m
Wysokość 3,44 m
Średnica śmigła 10,83 m
Pułap operacyjny 5710 m
Ciężar własny 1655 kg
Max. ładunek 1520 kg
Osiągi i podstawowe dane operacyjne
Maksymalna prędkość pozioma 311 km/h
Maksymalna prędkość przelotowa 288 km/h
Maksymalny zasięg z dodatkowymi zbiornikami 870 km
Tab.1. Krótka charakterystyka omówionych śmigłowców
|
PZL Mi-2 i PZL Mi-2 Plus |
PZL W-3A Sokół |
Agusta A-109 Power |
Potrzebne wymiary lądowiska |
30 x 30 m |
30 x 30 m |
30 x 30 m może jednak wylądować na polu 15 x 15 m |
Max. prędkość przelotowa |
190 km/h |
249 km/h |
288 km/h |
Max. zasięg |
580 km |
734 km |
870 km |
Certyfikat do lotu IFR z jednym pilotem |
- |
- |
+ |
Max. ładunek |
700 kg |
2100 kg |
1520 kg |
Tab.2. Porównanie wymogów współczesnego śmigłowca ratowniczego (wg. przepisów Europejskiego Zrzeszenia Władz Lotniczych JAA) do możliwości Mi-2 i Agusty A 109 - Power
wymogi |
Mi-2 |
Agusta A 109 |
dwa silniki , możliwość kontynuowania lotu , jak również startu i lądowania po awarii jednego z nich |
dwa silniki, ale nie może kontynuować lotu na jednym silniku |
Warunek spełniony |
Max masa startowa do 3000 kg |
3550 kg |
3175 kg |
Max prędkość przelotowa 250 km/h |
około 180 - 190 km/h |
288 km/h |
zasięg minimum 500 km |
+ |
+ |
możliwość wykonywania lotów IFR w załodze jednoosobowej |
śmigłowiec nie jest dopuszczony do lotów IFR |
Śmigłowiec dopuszczony do lotów IFR z jednym pilotem |
autopilot |
- |
+ |
załoga 4 osoby + 1 osoba poszkodowana |
+ |
+ |
Dariusz Obojski