ŚMIGŁOWCE RATOWNICZE

Piotr Kowalczyk
21.05.2015

PZL Mi-2 i Mi-2 Plus

 

Śmigłowiec Mi-2 (popularny "czajnik") oraz jego nowsza wersja PZL Mi-2 plus są lekkimi, dwusilnikowym, wielozadaniowymi śmigłowcami z pojedynczym wirnikiem nośnym. Śmigłowiec posiada przegubowy trzyłopatowy wirnik nośny i dwułopatowe metalowe śmigło ogonowe. Łopaty wirnika nośnego Mi-2 są metalowe, PZL Mi-2 plus kompozytowe. Wszystkie łopaty posiadają elektryczną instalację przeciwoblodzeniową.

Śmigłowiec Mi-2 jest napędzany dwoma silnikami GTD-350W o mocy startowej 425 KM (313 kW), PZL Mi-2 plus dwoma silnikami GTD-350W2 o mocy startowej i nadzwyczajnej 435KM (319.9 kW).

 

Najważniejsze dane techniczne          

Długość z obracającymi się wirnikami                                         17.42 m        

Wysokość                                                                                        3,75 m

Średnica śmigła głównego                                                            14,5 m

Średnica śmigła ogonowego                                                        2.70 m           

Rozstaw podwozia                                                                         3.05 m

Górny pułap eksploatacji                                                               4000 m

Ciężar własny                                                                                  2500 kg

Max. ładunek                                                                       700 kg           

 

Osiągi i podstawowe dane operacyjne

PZL Mi-2                   PZL Mi-2 Plus          

Maksymalna prędkość pozioma                210 km/h                   210 km/h       

Maksymalna prędkość przelotowa            190 km/h                   190 km/h       

Zasięg przy maksymalnej ilości paliwa

z 30 min. rezerwą                                         580 km                      580 km          

Długotrwałość lotu ze stand. ilością

paliwa                                                           1h 56 min                  1h 56 min      

 

 

PZL W3- Sokół i wersje specjalne

 

Śmigłowiec PZL-Sokół (W-3A) jest średnim, dwusilnikowym śmigłowcem wielozadaniowym. Podstawowe parametry: 2 silniki PZL-10W o mocy 900KM każdy, 12 miejsc pasażerskich + 2 miejsca w kabinie pilotów.

Śmigłowiec PZL-Sokół może być użytkowany w dzień i w nocy, w różnych warunkach pogodowych w lotach VFR (z ang. Visual Flight Rules - lot wykonywany z widocznością) i IFR (z ang. Instrument Flight Rulet - loty według wskazań przyrządów). Maksymalny pułap śmigłowca to 6000m n.p.m.. Loty mogą być wykonywane w zakresie temperatur od -40°C do +43°C.

Wysoki komfort lotu został uzyskany dzięki niskiemu poziomowi wibracji (zastosowanie antywibratora), skutecznemu wyciszeniu kabiny, systemom ogrzewania i przewietrzania kabiny oraz możliwości zainstalowania klimatyzacji.

Dwoje przesuwnych drzwi zapewnia łatwy dostęp do kabiny pasażersko-ładunkowej. Bagażnik umieszczony jest za kabiną pasażerską i dostępny z wnętrza śmigłowca.

Wszystkie te cechy i duży komfort pracy z pacjentem na pokładzie są dużą zaletą w lotach ratowniczych tym śmigłowcem.

 

Najważniejsze dane techniczne:

 

Długość z obracającymi się wirnikami                                         18,8 m           

Wysokość                                                                                        3,55 m

Średnica śmigła                                                                              15,7 m

Średnica śmigła ogonowego                                                        3,03 m                      

Rozstaw podwozia                                                                         3.15 m

Górny pułap eksploatacji                                                               6000 m

Ciężar własny                                                                                  3850 kg

Max. ładunek                                                                        2100 kg        

 

Osiągi i podstawowe dane operacyjne

 

Maksymalna prędkość pozioma                                                   260 km/h       

Maksymalna prędkość przelotowa                                               249 km/h       

Maksymalny zasięg bez rezerwy paliwa z

prędkością ekonomiczną przy max. masie startowej                 734 km

 

Wersja SAR - górska

 

Wyposażona została w urządzenia i sprzęt potrzebny do pracy w terenach górskich w różnych porach roku. Wyposażenie wersji SAR - górskiej:

- elektryczna wciągarka do 272 kg

- wyposażenie w uchwyty do desantu ze śmigłowca

- podwozie nartowe

- podstawowy sprzęt medyczny

- nosze

- reflektor SX-16

- ostroga do cięcia lin i przewodów

 

 

  Wersja SAR - morska

 

Wyposażenie tej wersji, jest dostosowane do specyfiki pracy na morzu, najczęściej w czasie złej pogody. Wyposażenie wersji SAR - morskiej:

- 6 pływaków na kadłubie śmigłowca

- elektryczna wciągarka osób lub ładunków do 272 kg na wysokość do 50m

- pasy bezpieczeństwa operatora wciągarki

- dwuosobowy kosz do wciągania osób na pokład śmigłowca z powierzchni

wody

- podwieszenie zewnętrzne ładunku 2100kg

- dwie 6-osobowe tratwy ratunkowe i kamizelki ratunkowe

- podstawowy sprzęt medyczny i pierwszej pomocy

- boje dymne i świetlne oraz radio-boje do oznaczania obszarów ratunkowych

na wodzie

 

 Agusta A 109 - Power

 

2 lipca 2005 r. swój pierwszy dyżur rozpoczął najnowszy śmigłowiec zakupiony przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Jest to śmigłowiec nieco mniejszy, niż najpowszechniej eksploatowany Mi-2. Jednak jego konstrukcja i możliwości techniczne są o wiele większe.

            Śmigłowiec ten zabiera na pokład dwie osoby personelu medycznego. Załogę stanowi jeden lub dwóch pilotów. Warto podkreślić to, iż ten śmigłowiec jest certyfikowany do lotów IFR z jednym pilotem. Napęd śmigłowca stanowią dwa silniki turbowałowe Pratt&Whitney Canada PW206C o mocy startowej 477kW (640KM) każdy. Kontrolowane przez FADEC (Full Authority Digital Engine Control - pełna elektroniczna kontrola mocy silnika) jednostki napędowe zapewniają bezpieczny nadmiar mocy, co oznacza, że, nawet podczas awarii jednego z silników w czasie lotu, Agusta A-109 Power, może kontynuować lot na jednym z nich i bezpiecznie wylądować. Dzięki takiej mocy silników w połączeniu z systemem FADEC, zostało zwiększone bezpieczeństwo pracy w tym śmigłowcu. Kolejną rzeczą, godną podkreślenia, jest fakt, iż do wylądowania śmigłowiec ten potrzebuje tylko pola o rozmiarach 15 x 15 m, co w porównaniu z polem 30 x 30 m potrzebnym dla innych śmigłowców jest dużym udogodnieniem.

 

Najważniejsze dane techniczne:

Ciągła moc awaryjna jednego silnika                                           500 kW

2,5 minutowa moc awaryjna jednego silnika                               560 kW

Długość z obracającymi się wirnikami                                         12,96m         

Wysokość                                                                                        3,44 m

Średnica śmigła                                                                              10,83 m

Pułap operacyjny                                                                            5710 m

Ciężar własny                                                                                  1655 kg

Max. ładunek                                                                                   1520 kg        

 

Osiągi i podstawowe dane operacyjne

Maksymalna prędkość pozioma                                                   311 km/h       

Maksymalna prędkość przelotowa                                                288 km/h       

Maksymalny zasięg z dodatkowymi zbiornikami                         870 km

 

Tab.1. Krótka charakterystyka omówionych śmigłowców

 

PZL Mi-2 i PZL Mi-2 Plus

PZL W-3A Sokół

Agusta A-109 Power

Potrzebne wymiary lądowiska

30 x 30 m

30 x 30 m

30 x 30 m

może jednak wylądować na polu 15 x 15 m

Max. prędkość przelotowa

190 km/h

249 km/h

288 km/h

Max. zasięg

580 km

734 km

870 km

Certyfikat do lotu IFR z jednym pilotem

-

-

+

Max. ładunek

700 kg

2100 kg

1520 kg

 

Tab.2. Porównanie wymogów współczesnego śmigłowca ratowniczego (wg. przepisów Europejskiego Zrzeszenia Władz Lotniczych JAA) do możliwości Mi-2 i Agusty A 109 - Power

                           wymogi            

Mi-2

Agusta A 109

dwa silniki , możliwość kontynuowania lotu , jak również startu i lądowania po awarii jednego z nich

dwa silniki, ale nie może kontynuować lotu na jednym silniku

Warunek spełniony

Max masa startowa do 3000 kg

3550 kg

3175 kg

Max prędkość przelotowa 250 km/h

około 180 - 190 km/h

288 km/h

zasięg minimum 500 km

+

+

możliwość wykonywania lotów IFR w załodze jednoosobowej

śmigłowiec nie jest dopuszczony do lotów IFR

Śmigłowiec dopuszczony do lotów IFR z jednym pilotem

autopilot

-

+

załoga 4 osoby + 1 osoba poszkodowana

+

+

 

Dariusz Obojski

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie