Niedobór żelaza – przyczyny, objawy i skutki dla organizmu

Reklamy telewizyjne i radiowe bombardują nas informacjami na temat konieczności uzupełniania niedoborów żelaza. Rzeczywiście ten składnik jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niedobór żelaza może powodować przejściowe problemy, ale także poważne choroby.

Dlaczego żelazo jest tak ważne dla organizmu?

Żelazo jest podstawowym składnikiem hemoglobiny, a więc ma bezpośredni wpływ na sprawność transportowania tlenu do komórek oraz dwutlenku węgla z tkanek do płuc. Szacunkowo 70% żelaza zawartego w ludzkim organizmie znajduje się właśnie w hemoglobinie. Reszta wchodzi w skład enzymów i białek, a około 20% jest magazynowane w wątrobie, śledzionie, nerkach i szpiku kostnym.

Kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jest zachowanie balansu w tych proporcjach. Gdy żelaza brakuje w hemoglobinie, wówczas jest ono tam przekazywane z innych narządów, co powoduje niedobory tego minerału.

Objawy niedoboru żelaza

Gdy w organizmie zaczyna brakować żelaza, pierwsze objawy nie muszą być szczególnie niepokojące. Zwykle pojawia się zmęczenie, delikatna apatia, brak energii do działania, a osoby, które wcześniej nie miały takiej potrzeby, nagle muszą uciąć sobie drzemkę w ciągu dnia.

W kolejnym etapie pojawiają się zmiany zewnętrzne. Pogarsza się wygląd cery, pod oczami powstają sińce (jak po nieprzespanej nocy), skóra nadmiernie się przesusza i może pękać. Niedobór żelaza mocno odbija się też na kondycji włosów, które zaczynają wypadać i matowieć.
Jeśli zbagatelizujemy te objawy, wówczas niedobór będzie się pogłębiać. Efektem są częste zawroty głowy, chroniczne infekcje, krwawienie z nosa. W przypadku krańcowego niedoboru żelaza może dojść nawet do anemii.

Jak uzupełnić żelazo w organizmie?

Najlepiej jest przejść na zdrową dietę. Produktami bogatymi w żelazo są m.in.:

  • Ryby
  • Cielęcina
  • Wątroba
  • Fasola
  • Brokuły
  • Płatki kukurydziane
  • Krewetki

Bardzo ważne jest, aby dieta osoby cierpiącej na niedobory żelaza była bogata w mięso, ponieważ zawarte w nim żelazo jest znacznie lepiej przyswajane niż to pochodzenia roślinnego.

Nie należy natomiast przesadzać z łykaniem reklamowanych suplementów diety. Mogą one jedynie wspierać zdrową dietę, a nie ją zastępować. Dobór suplementy trzeba też skonsultować z lekarzem rodzinnym.

Warto przy tym pamiętać, że żelazo z organizmu wypłukują przede wszystkim kawa i herbata, dlatego pierwszym krokiem do poradzenia sobie z problemem jest ograniczenie spożycia tych napojów.

 

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.