Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, LPR – jest to samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej podległy Ministrowi Zdrowia, wykonujący w polskim systemie opieki zdrowotnej zadania z zakresu ratownictwa medycznego i transportu sanitarnego. Obecnie LPR dysponuje 17 bazami stałymi i 1 czasową. Od roku 2010 liczba baz ma się zwiększyć - w związku z przetargiem rozstrzygniętym 10 października 2007. Firma Eurocopter, ze swoim modelem EC 135, została wybrana na dostawcę 23 maszyn i jednego symulatora lotu. Pierwsza maszyna wylądowała na lotnisku Warszawa-Babice 10 września 2009 roku. Pozostałe 22 śmigłowce mają zostać dostarczone do końca 2010 roku (pierwsze 6 w 2009 r.). Konieczność zmiany helikopterów wynika z braku certyfikatu JAR-OPS 3 dla obecnie użytkowanych śmigłowców Mi-2plus. Z uwagi na konieczność szkoleń i zapoznania z nowym sprzętem pierwsze nowe helikoptery LPR weszły do służby (HEMS) wiosną 2010 zaś ostatnie najpóźniej późną wiosną 2011 r.
Śmigłowce LPR mają wyposażenie i obsadę podobną jak specjalistyczny ambulans reanimacyjny. Używane często jako pomoc dla obciążonych zespołów pogotowia ratunkowego lub w przypadkach wymagających natychmiastowego transportu rannego do specjalistycznego ośrodka.
Zadania ratunkowe są wykonywane przez stanowiące obecnie trzon wyposażenia śmigłowce Mi-2 plus oraz sześć śmigłowców Eurocopter EC 135 stacjonujących w Krakowie, Szczecinie, Gdańsku Warszawie, Wrocławiu, Płocku. Kolejnymi bazami LPR, które otrzymają Eurocoptery mają być: Łódź, Bydgoszcz (lipiec 2010) i Białystok (październik 2010 )[1]. Dzięki nowej maszynie skuteczny zasięg udzielania pomocy zwiększy się z 60km (dla śmigłowca Mi-2) do 90 km (dla Eurocoptera) [2]. Śmigłowiec Agusta A109E Power Ratownik 12 – uległ wypadkowi 20 listopada 2009 w Warszawie[3]). Do zadań daleko transportowych wykorzystywane są samoloty Piaggio P.180 Avanti, Piaggio P.180 Avanti II.
Bazy HEMS (Helicopter Emergency Medical Service)
W Polsce bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) znajdują się w następujących miastach