Jak uzyskać odszkodowanie za błąd medyczny?

Marek Szydełko
19.01.2022

W mediach temat błędów medycznych jest bardzo chwytliwy i szybko się rozprzestrzeniający. Nieumyślne spowodowanie krzywdy pacjentowi nie może obejść się bez jej naprawy i zadośćuczynienia. Jak wygląda otrzymanie odszkodowania w tym temacie? Kiedy można się o nie ubiegać? Całą sprawę przybliżamy w poniższym artykule.

Czym jest błąd medyczny?

O błędzie medycznym możemy mówić w momencie, gdy nieumyślne działanie osoby wykonującej zawód medyczny (lekarza, pielęgniarki, położnej, osoby posiadające medyczne wykształcenie itp.) doprowadza do wyrządzenia szkody u pacjenta. Błąd medyczny nie jest tożsamy z błędem lekarskim. Taki rodzaj może popełnić tylko lekarz ze względu na jego wykształcenie.

Rodzaje błędów medycznych

Ze względu na różny rodzaj błędów, możemy wyróżnić 4 typy. Najczęściej spotykane są błędy diagnostyczne, terapeutyczne, techniczne i organizacyjne.

Błąd diagnostyczny

Błąd diagnostyczny zostaje popełniony w momencie, w którym postawiona jest nieprawidłowa diagnoza. Przykładem jest ocenienie stanu zdrowia pacjenta jako zły, pomimo wykonanych badań, na podstawie, których wynika, że pacjent jest zdrowy. Także może zaistnieć taka sytuacja w drugą stronę - stan pacjenta zostaje oceniony na dobry, w momencie, gdy wyniki badań przedstawiają niezadowalający stan zdrowia. Błędem diagnostycznym nazywany również poprawne postawienie diagnozy, iż pacjent jest chory, jednak stwierdzenie inne choroby niż ta, na którą choruje. Przyczyną może być niedokładne zbadanie pacjenta, nie skierowanie na konieczne badania lub pobieżne sprawdzenie ich wyników. Najczęściej takie błędy mają miejsce w kardiologii, położnictwie, ginekologii i chirurgii.

Błąd terapeutyczny

Ten błąd jest często wynikiem błędu diagnostycznego, na podstawie którego prowadzona jest nieodpowiednia terapia pacjenta. Mogą to być źle dobrane lekarstwa, zrobienie niekoniecznej operacji z jej przeciwwskazaniami.

Błąd techniczny

Popełnienie technicznego błędu ma miejsce najczęściej podczas operacji. Efektem jego jest nieprawidłowe postępowanie pracownika medycznego, na skutek którego pacjent doznał uszczerbku na zdrowiu lub poniósł śmierć.

Błąd organizacyjny

Ten błąd dotyczy głównie organizacji szpitala. Do niego należy nieodpowiednie obsadzenie kadry, korzystanie ze sprzętu z wadą, zakażenie pacjenta. Odpowiedzialność za zaistniałe wypadki ponosi nie lekarz, a osoba zarządzająca placówką.

Jak ubiegać się o odszkodowanie?

Na początku należy ustalić, kto jest odpowiedzialny za błąd medyczny. Może być to lekarz, pracownik placówki czy sama placówka. Następnie trzeba zebrać dowody potwierdzające doznaną krzywdę. Do dokumentacji zaliczamy całą dokumentację dotyczącą leczenia, opłaty za wykonanie badań. Tak przygotowane dokumenty należy złożyć komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych lub bezpośrednio drogą sądową. W takim wypadku najrozsądniej wybrać prawnika, który pomoże nam załatwić wszystkie formalności. W zależności od wyrządzonego uszczerbku na zdrowiu pacjenta, kwota odszkodowania waha się od kilku tysięcy złotych do kilkuset tysięcy. Możemy ubiegać się o zadośćuczynienie za uszkodzenie ciała, rozstrojenie zdrowia, naruszenie dóbr osobistych czy śmierć bliskich.

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.