Dieta podczas rzucania palenia – jak nie utyć?

Mateusz Nowak
06.05.2021

Wielu palaczy boi się, że po rozstaniu się z nałogiem bardzo szybko przybiorą na wadze. Nie jest to wcale takie pewne, a już szczególnie w sytuacji, gdy zastosujesz się do kilku wskazówek dietetycznych. Sprawdź, jak nie utyć podczas rzucania palenia.

Dlaczego palacze z reguły nie tyją?

Wynika to z faktu, iż paląc papierosy niszczymy receptory węchu i smaku. To dlatego palacze generalnie mają bardzo osłabione oba zmysły. Jedynym wynikającym z tego pozytywem jest mniejsza skłonność do przybierania na wadze. Po prostu: osoba paląca nie ma aż takiej ochoty na przekąski, ponieważ zastępuje je sobie nikotyną.

Warto wiedzieć

Badania naukowe dowiodły także, że palenie papierosów delikatnie podkręca metabolizm.

Pozbądź się toksyn

Czy wiesz, że w dymie papierosowym znajduje się kilka tysięcy różnego rodzaju toksyn zatruwających Twój organizm? Dlatego pierwsze tygodnie po rozstaniu się z nałogiem warto poświęcić na wdrożenie diety, która pozwoli Ci przyspieszyć proces wydalania toksyn. Pomocna będzie tutaj zwykła woda – pij minimum 3 litry czystej wody w ciągu dnia, co także osłabi wilczy apetyt.

Dodatkowo dobrze będzie włączyć do diety duże ilości owoców mających właściwości detoksykacyjne. Na tej liście umieścimy jagody, borówki, jeżyny, maliny oraz aronię. Możesz dodawać te owoce do wody czy robić na ich bazie pyszne i zdrowe smoothie.

Zwiększ liczbę posiłków w ciągu dnia

Byli palacze często popełniają błąd polegający na głodzeniu się i ograniczaniu liczby posiłków. To nie prowadzi do niczego dobrego. Dużo korzystniej jest jeść mniej, ale częściej. Takim optimum powinno być pięć lekkostrawnych posiłków w ciągu dnia przyjmowanych co 2-3 godziny. Nie jedz natomiast wieczorem, szczególnie tuż przed zaśnięciem, kiedy Twój metabolizm jest spowolniony.

Zdrowe przekąski

Typowe dla byłych palaczy jest to, że regularnie sięgają po różnego rodzaju przekąski, na czele ze słodyczami, chipsami czy słonymi paluszkami. Warto walczyć z pokusą, ale też sobie w tym pomóc. Przygotuj kilka zdrowych przekąsek, po które będziesz sięgać zawsze wtedy, gdy poczujesz głód oraz chęć zapalenia. Mogą to być:

  • chrupiące marchewki,
  • chrupkie pieczywo,
  • musli (bez dodatku cukru),
  • owoce (ale tylko do około 18),
  • orzechy brazylijskie – dzięki wysokiej zawartości chromu odbierają ochotę na coś słodkiego.

Stosując się do tych kilku zasad na pewno uda Ci się zachować linię w okresie rzucania palenia. Nie zapominaj również o obowiązkowym ruchu – zwłaszcza teraz musisz zacząć pracować nad mocno pogorszoną kondycją.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.