Ciecierzyca – dlaczego warto ją jeść?

Remigisz Szulc
09.03.2021

Ciecierzyca wciąż nie jest powszechnie stosowanym produktem w polskiej kuchni. Większość z nas preferuje inne warzywa strączkowe, jak groch czy fasola. Okazuje się jednak, że warto zmienić swoje przyzwyczajenia i znaleźć miejsce dla ciecierzycy w domowym jadłospisie. Jest to wyjątkowo zdrowe, a przy tym smaczne warzywo. Poznaj jego właściwości.

Jakie wartości odżywcze ma ciecierzyca?

Ciecierzyca uchodzi za zdrowe warzywo, rekomendowane w diecie osób, które dbają o zbilansowaną dietę, a przede wszystkim ograniczają spożycie mięsa. Najważniejszym walorem ciecierzycy jest bowiem wysoka zawartość białka roślinnego, które – pod pewnymi warunkami – może stanowić alternatywę dla białka zwierzęcego.

Ponadto ciecierzyca jest bogatym źródłem witamin A, C, K i B6, wapnia, żelaza, magnezu, sodu, potasu i cynku, kwasu foliowego (bardzo polecana kobietom w ciąży i karmiącym piersią) oraz błonnika, który pomaga regulować trawienie i stanowi swoistą miotełkę ludzkiego organizmu.

To warto wiedzieć

Ciecierzyca jest warzywem niskokalorycznym – 100 g produktu dostarcza około 164 kcal. Można ją więc rekomendować osobom będącym na diecie redukcyjnej.

Cenne właściwości zdrowotne ciecierzycy

Ciecierzyca jest świetnym produktem dla osób, które muszą uważać na cholesterol – ma naturalne właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi. Ponadto obniża ciśnienie krwi i poprawia trawienie, przeciwdziałając też zaparciom (co jest korzystne z punktu widzenia profilaktyki raka jelita grubego). Dzięki wysokiemu stężeniu witaminy C wzmacnia odporność. Ciecierzyca ma również niski indeks glikemiczny, dlatego śmiało mogą po nią sięgać cukrzycy.

Jak stosować ciecierzycę w kuchni?

Pomysłów i przepisów jest całe mnóstwo. Na dobry początek, aby przekonać się do ciecierzycy, warto sięgnąć po przysmaki kuchni bliskowschodniej. Koniecznie spróbuj hummus (możesz smarować nim chleb) oraz przepyszne falafele, czyli po prostu kotlety z ciecierzycy. Bardzo dobre są zupy z dodatkiem tego warzywa (w tym kremy) oraz potrawki na bazie ciecierzycy, mleczka kokosowego i curry.

Ciecierzyca stanowi fundament diety wegetariańskiej oraz wegańskiej, dlatego jeśli od dawna chodzi Ci po głowie pomysł ograniczenia spożycia mięsa, to koniecznie poszukaj przepisów na dania z ciecierzycą w roli głównej.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.