Witamina D: uwaga na jej groźne niedobory!

Mariusz Siwko
23.10.2020

Witamina D jest jedną z tych witamin, których ludzki organizm nie jest w stanie wyprodukować w dostatecznej ilości. Szczególnie w naszym klimacie jesteśmy bardzo narażeni na jej niedobór, co ma oczywiście związek ze zbyt małą ekspozycją na słońce. Niski poziom witaminy D, utrzymujący się przez dłuższy czas, może skutkować problemami z zębami, kośćmi, a nawet powodować anemię, depresję czy cukrzycę. Dlatego witaminę D trzeba suplementować – albo naturalnie, albo poprzez przyjmowanie suplementów aptecznych.

Najlepsze źródło witaminy D? Słońce!

Choć na początku wspomnieliśmy o tym, że ludzki organizm nie potrafi wytwarzać dostatecznej ilości witaminy D, to istnieje sposób na to, aby go do tego niejako zmusić. Wystarczy tylko przebywać na słońcu. Naukowcy dowiedli, że już 20-minutowa ekspozycja na promieniowanie słoneczne pozwala zaspokoić do 90% dziennego zapotrzebowania na witaminę D. Konieczne jest jednak wystawienie na słońce minimum 20% powierzchni ciała, co w praktyce sprowadza się do zafundowania sobie klasycznego opalania.

Uwaga!

Syntezę witaminy D mocno ograniczają kremy z filtrem.

W polskim klimacie nie ma mowy o tym, aby pobierać witaminę D wyłącznie ze słońca. Stąd w okresie jesienno-zimowym większość z nas cierpi na niedobory tego składnika. Wówczas pojawia się potrzeba suplementowania witaminy D.

Naturalne źródła witaminy D

Należy ich szukać przede wszystkim wśród produktów spożywczych. Najbogatszym źródłem witaminy D są tłuste morskie ryby. Optymalnie byłoby jeść je w formie gotowanej lub pieczonej. Niestety, proces smażenia niższy witaminę D, dlatego zdrowotny efekt jedzenia tłustych ryb poddanych takiej metodzie obróbki jest znikomy.

Innymi popularnymi źródłami witaminy D są:

  • Jajka
  • Mleko i produkty mleczne
  • Oleje roślinne
  • Wątroba
  • Dojrzewające sery

Trzeba przy tym podkreślić, że wymienione produkty zawierają już znacznie mniej witaminy D niż tłuste ryby morskie. Dodatkowo warto zauważyć, że źródłem witaminy D w ogóle nie są produkty roślinne, co powinno stanowić ważną informację dla osób będących na diecie wegańskiej.

Suplementacja

Z uwagi na to, że trudno byłoby zaspokoić zapotrzebowanie na witaminę D wyłącznie stosując odpowiednią dietę i wystawiając ciało na działanie słońca, niezbędne okazuje się być suplementowanie tego składnika. Na rynku jest zatrzęsienie suplementów z witaminą D, jednak wybór konkretnego produktu należy zawsze skonsultować z lekarzem.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.