Suplementacja cynku: dlaczego jest tak ważna?

Mariusz Siwko
23.02.2021

Cynk pełni bardzo istotną funkcję w ludzkim organizmie. Przede wszystkim wspiera układ odpornościowy. Objawem niedoborów cynku są właśnie nawracające infekcje, ale też przewlekłe zapalenie jelit, stany zapalne skóry, trądzik, zajady, wypadanie włosów czy łamliwość paznokci. Nie należy tego bagatelizować – są to wyraźne sygnały, że czas najwyższy pomyśleć o suplementacji cynku.

Najpierw do lekarza

Podstawowa zasada w przypadku stosowania suplementacji, również cynku, brzmi: nigdy nie rozpoczynamy kuracji na własną rękę. Jeśli zauważasz u siebie opisane wcześniej objawy, to najpierw skonsultuj je z lekarzem rodzinnym, który zleci szczegółowe badania. Dopiero po potwierdzeniu, że cierpisz na niedobory cynku, można zacząć myśleć o suplementacji. Jeśli natomiast niedobory są śladowe, to zamiast przyjmowania suplementu rozsądnie będzie po prostu uzupełnić dietę o produkty bogate w ten pierwiastek.

Naturalne źródła cynku

Dobowa dawka cynku dla osoby dorosłej mieści się w przedziale od 5 do 15 mg. To sporo, dlatego chcąc uzupełnić niedobory tego pierwiastka wyłącznie poprzez dietę, konieczne będzie włączenie do swojego jadłospisu wielu produktów spożywczych zasobnych w cynk.

Najwięcej cynku zawierają ostrygi. Jest to jednak produkt dość kosztowny, w dodatku nie wszędzie dostępny i o dość specyficznym smaku, który nie każdemu przypadnie do gustu. Na szczęście istnieje szereg innych produktów zasobnych w ten pierwiastek, które są o wiele powszechniejsze.

Wypada wspomnieć tutaj o takich produktach spożywczych, jak:

  • ciemne pieczywo,
  • kasza gryczana,
  • słonecznik,
  • olej lniany,
  • mięso,
  • nasiona roślin strączkowych.

Gdy cynk z pożywienia nie wystarcza

Problem polega na tym, że przyswajalność cynku z pożywienia wynosi zaledwie około 20-30 procent. Oznacza to, że w przypadku osób z dużymi niedoborami tego pierwiastka i tak nie da się całkowicie zrezygnować z suplementacji farmakologicznej.

Na rynku znajdziemy wiele suplementów z cynkiem. Na pewno warto postawić na te zawierające cynk organiczny, który jest wysoko przyswajalny, bezpieczny dla zdrowia oraz nie wymaga przyjmowania go w dużych dawkach. Podkreślmy jednak, że ostateczna decyzja odnośnie do wyboru konkretnego suplementu zawsze należy do lekarza.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.