Siłownia a suplementy diety: fakty, które musisz znać

Mariusz Siwko
01.07.2020

Regularne ćwiczenie na siłowni to jeden z najlepszych sposobów na to, aby wypracować ładną sylwetkę, schudnąć i wzmocnić ciało. Mnóstwo osób zabiera się jednak za to od złej strony. Liczą, że uda im się osiągnąć świetne efekty bez wielkiego wysiłku, w czym oczywiście mają pomóc „cudowne” suplementy diety. Na pewnym etapie treningu suplementacja może być nawet niezbędna, ale na pewno nie trzeba od niej zaczynać. W naszym poradniku wymieniamy najważniejsze fakty na temat przyjmowania suplementów diety przez osoby ćwiczące na siłowni.

Suplement nie zastąpi pracy

To najważniejsza zasada, którą po prostu musisz wbić sobie do głowy. Nie ma znaczenia, co obiecuje producent suplementu – możesz zażywać dziesiątki tabletek czy proszków w ciągu dnia, a i tak nie osiągniesz żadnego efektu, jeśli nie zmusisz swojego ciała do pracy. Suplementy mogą m.in. wspomagać Twoje mięśnie, umożliwiać Ci szybszą regenerację czy niwelować zmęczenie, ale na pewno nie zagwarantują Ci pięknej sylwetki, jeśli sam o to nie zadbasz wylewając poty na siłowni.

Zbilansowana dieta może być w zupełności wystarczająca

Wiele osób rozpoczynających treningi na siłowni od razu sięga po suplementy, by zbilansować niedobory składników odżywczych. Dużo łatwiej jest przecież połknąć tabletkę, niż znaleźć godzinę dziennie na zjedzenie porządnego, pełnowartościowego posiłku przed treningiem. Uwierz jednak, że wszystko, co jest potrzebne Twojemu ciału na tym etapie, znajduje się w dobrej, nieprzetworzonej żywności. Rozsądnie więc byłoby działać dwutorowo, czyli z jednej strony ćwiczyć zgodnie z zaleceniami profesjonalnego trenera, a jednocześnie odżywiać się w oparciu o dietę ułożoną przez dietetyka.

Rynek suplementów „dla kulturystów” jest bardzo chaotyczny

Znajdziemy na nim najróżniejsze „cuda”, w tym takie specyfiki, które nie podlegają właściwie żadnej kontroli. W nieoficjalnym obiegu znajdują się nawet suplementy sprowadzane z Chin, których skład nie został przebadany przez żadną wiarygodną instytucję – zażywanie ich jest skrajnie nieodpowiedzialne. Jeśli już decydujesz się na jakiś suplement, to skonsultuj jego przyjmowanie ze swoim lekarzem rodzinnym.

Nie sięgaj po suplement, jeśli nie wiesz, czego potrzeba Twojemu organizmowi

Przyjmowanie dobrych suplementów nie jest niczym złym, zwłaszcza na późniejszym etapie treningu, gdy zaczynasz już mocno zwiększać obciążenia. Nie rób tego jednak „na partyzanta”. Najpierw, po kilku tygodniach treningu, wykonaj badania krwi, z których będzie wynikać, jakich składników brakuje Twojemu organizmowi.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.