Odkwaszanie organizmu krok po kroku

Mateusz Nowak
27.07.2020

Zakwaszenie organizmu to problem, z którym boryka się większość z nas, choć nie wszyscy właściwie zdają sobie z tego sprawę. Tymczasem zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej jest jedną z podstawowych przyczyn zaburzenia metabolizmu, a tym samym nadwagi, otyłości i złego samopoczucia. Dla własnego zdrowia warto więc raz na jakiś czas przeprowadzać odkwaszanie organizmu. Nie jest to wcale takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Sprawdź, jak to zrobić krok po kroku.

Krok 1: zmiana diety

Główną przyczyną zakwaszenia organizmu jest dieta obfitująca w produkty kwasotwórcze. Tymczasem proporcje powinny wyglądać następująco:

  • 80% diety powinny stanowić produkty obojętne lub zasadowe;
  • 20% diety to produkty kwasotwórcze;

Jeśli nie stosujemy się do tej zasady, w krótkim czasie nastąpi zakwaszenie organizmu. Aby do tego nie dopuścić lub w celu przeprowadzenia odkwaszania, należy wykluczyć z diety (a przynajmniej znacząco ograniczyć) takie produkty, jak:

  • Czarna herbata
  • Kawa
  • Mięso wieprzowe
  • Ryz biały
  • Żółty ser
  • Czekolada
  • Kakao
  • Sól
  • Białe pieczywo

Optymalnie będzie zastąpić te produkty żywnością alkalizującą, chociażby:

  • Warzywami
  • Owocami
  • Grzybami
  • Wodą źródlaną
  • Herbatkami ziołowymi
  • Kaszą jaglaną
  • Jarmużem
  • Dzikim ryżem

Krok 2: mniej stresu

Wiemy, że łatwo powiedzieć, ale znacznie trudniej zrobić. Mimo to zachęcamy, by ograniczać stres w codziennym życiu, ponieważ jest on -  zaraz obok diety – główną przyczyną zakwaszenia organizmu. Nieprzypadkowo osoby funkcjonujące w silnym stresie bardzo często cierpią na nadwagę i otyłość.

Krok 3: aktywność fizyczna

Ale uwaga: nie do przesady! Jeśli do tej pory nie byłeś aktywny fizycznie, to nie możesz, ot tak, zapisać się na siłownię i bez żadnego nadzoru zacząć dźwigać ciężary. Odradzamy również gwałtowne rozpoczynanie treningów biegowych. Paradoksalnie sprzyja to zakwaszeniu organizmu (nadmierny wysiłek wzmaga produkcję kwasu mlekowego). Bezpieczniej więc, przynajmniej na początku, będzie postawić na mało wymagające formy aktywności fizycznej: basen, spacery, nordic walking. Pozwoli Ci to usunąć z organizmu nadmiar toksyn, a przy okazji zredukować stres.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.