Koronasomnia, czyli bezsenność po przebyciu COVID-19

Mateusz Nowak
10.06.2021

Z badań przeprowadzonych przez Chińczyków wynika, że aż co czwarty pacjent po wyleczeniu COVID0-19 obserwuje u siebie niepokojące powikłanie – bezsenność. Zjawisko to jest tak powszechne, że doczekało się nawet swojej nazwy. Określa się je mianem koronasomni. Masz podobny problem? Sprawdź, co robić.

Przyczyny koronasomni

Wspomnieliśmy o chińskich badaniach, natomiast w Polsce problem bezsenności po COVID-19 jest nawet poważniejszy. Zdaniem lekarzy takie powikłanie zgłasza już nawet połowa pacjentów, którzy byli poddani hospitalizacji w wyniku zakażenia.

Do najczęstszych przyczyn koronasomni zaliczamy:

  • wciąż utrudnione oddychanie,
  • strach przed zaśnięciem (pacjenci obawiają się, że mogą się już nie obudzić),
  • niedotlenienie,
  • skrajne zmęczenie organizmu, które paradoksalnie utrudnia zasypianie,
  • napięcie psychiczne,
  • nieregularne odżywianie,
  • brak ruchu,
  • nadmierną ekspozycję na ekrany i emitowane przez nie światło niebieskie (z powodu długiego przebywania w domu, ciągłego oglądania telewizji czy surfowania po Internecie).

Jak długo utrzymują się objawy koronasomni?

Nie ma tutaj żadnej reguły. Część pacjentów uskarża się na problemy ze snem przez kilka do kilkunastu dni, inni nie mogą spokojnie zasnąć przez kilka tygodni czy nawet miesięcy. W tym drugim przypadku problem jest już na tyle poważny, że wymaga konsultacji z lekarzem.

Co robić, gdy dopadła Cię koronasomnia?

W pierwszej kolejności spróbuj poradzić sobie z tym problemem naturalnymi metodami. Ogranicz korzystanie z urządzeń elektronicznych i odetnij się od informacji na temat koronawirusa (choć może być to bardzo trudne). Stopniowo wracaj też do aktywności fizycznej na tyle, na ile pozwala Ci kondycja po przebyciu choroby.

Bardzo ważne jest ograniczenie lub wręcz wykluczenie ze swojego jadłospisu produktów zawierających kofeinę. Przejdź na lekkostrawną dietę, odstaw słodycze i tłuste potrawy. Możesz natomiast sięgnąć po napary ziołowe. Zadbaj o odpowiedni rytm dnia, poddaj się rutynie, która bardzo pomaga w szybkim zasypianiu.

Jeśli to nie pomoże i nadal będziesz cierpieć na koronasomnię, to zgłoś się do lekarza rodzinnego. Przepisze Ci on odpowiednie leki nasenne, które będą bezpieczne dla Twojego organizmu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.