Jak zapobiegać osteoporozie?

Maciej Piwowski
12.03.2020

Osteoporoza to groźna i niebezpieczna choroba, która dotyka głównie osoby starsze. Istnieją jednak sposoby, pozwalające zminimalizować ryzyko jej wystąpienia. Odpowiednie postępowanie nie tylko ochroni nas przed tym schorzeniem, ale dodatkowo wpłynie pozytywnie na wiele innych aspektów naszego życia. Na czym więc polega skuteczna profilaktyka osteoporozy?

Odpowiednia dieta i utrzymanie właściwej wagi

Osteoporoza objawia się zredukowaniem masy kości w stosunku do jej normy przewidzianej dla danej osoby. W zależności od wieku i płci może doprowadzić do osłabienia struktury kości i zwiększenia ich łamliwości. Spożywanie bogatych w wapń produktów spożywczych, jak wyroby mleczne, produkty zbożowe i warzywa strączkowe wzmacnia strukturę kości i zapobiega ich łamliwości. Zdrowa i zrównoważona dieta jest kluczowa, jednak może okazać się niewystarczająca. Ważne jest również, aby zadbać o dostarczenie odpowiedniej dawki witaminy D3. Dorosły człowiek powinien przyjmować dziennie od 800, aż do 2000 jednostek witaminy D3.

Wiele osób nie ma wystarczająco dużo czasu, aby zadbać o zdrowe odżywianie czy też przygotowywanie potraw bogatych w wapń i witaminę D3. Pomocne okazują się wówczas profesjonalne preparaty wapniowe, takie jak Calperos. Produkty takie uzupełniają braki witaminowe powstałe wskutek niewłaściwego odżywiania. Występują one w wielu dawkach i wariantach, zarówno jako suplementy diety, jak i leki dostępne bez recepty.

Ważne jest także, aby utrzymywać właściwą wagę, ponieważ osteoporoza jest znacznie częściej wykrywana u osób z niedowagą, prowadzących niezdrowy i nieregularny tryb życia. Więcej informacji dotyczących profilaktyki znajdziecie na: https://calperos.pl/profilaktyka

Aktywność fizyczna i brak nałogów

Regularne wykonywanie ćwiczeń fizycznych, bez względu na wiek, wpływa na zwiększenie masy kości. Profilaktyka osteoporozy polega również na dbaniu o kondycję fizyczną, a zatem uprawianie sportu czy gimnastyki są bardzo zalecane. Intensywność aktywności powinna być jednak dostosowana do naszego stanu zdrowia oraz wieku, gdyż nieodpowiednio dobrane ćwiczenia mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Używki takie jak kawa, alkohol czy nawet herbata zmniejszają poziom wapnia w organizmie. Dlatego razem ze zbilansowaną dietą i ćwiczeniami fizycznymi powinniśmy ograniczyć spożywanie produktów mających negatywny wpływ na stan naszego zdrowia. Wśród nich znajdują się również słodkie napoje gazowane, które zawierają sól oraz inne szkodliwe składniki, np. fosforany.

Przestrzeganie tych kilku prostych zaleceń oraz przyjmowanie odpowiedniej dawki wapnia sprawi, że osteoporoza nie będzie stanowiła dla nas zagrożenia. Nasze kości będą zdrowe i silne, a my będziemy funkcjonować normalnie każdego dnia.

Artykuł partnera serwisu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.