Właściwości orkiszu

Marek Szydełko
20.07.2020

Orkisz jest coraz popularniejszą w naszym kraju odmianą pszenicy, którą stosuje się np. do wypieku pieczywa czy produkcji kaszy. Jest to jednocześnie jedno z najstarszych znanych ludzkości zbóż, mające znakomite właściwości odżywcze i zdrowotne. Charakterystyczną cechą orkiszu jest dość gruba łuska, która przyjemnie chrupie, stąd ziarna tej pszenicy mogą też pełnić funkcję smacznej przekąski. Warto zatem wiedzieć, dlaczego jedzenie orkiszu i produktów orkiszowych jest tak zalecane przez dietetyków.

Odżywcze walory orkiszu

W porównaniu ze zwykłą pszenicą orkisz jest dużo mniej kaloryczny, za to zawiera o wiele więcej błonnika pokarmowego, białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego jest szczególnie zalecany osobom będącym na diecie redukcyjnej. Produkty na bazie orkiszu są sycące i stanowią doskonałą alternatywę dla produktów pszenicznych – zwłaszcza dotyczy to pieczywa.

Orkisz jest przy tym źródłem bardzo cennych i niezbędnych w diecie składników, jak:

  • Białka – będące budulcem mięśni;
  • Węglowodany – jest to przede wszystkim skrobia dodająca energii i podnosząca w kontrolowany sposób poziom glukozy we krwi;
  • Nienasycone kwasy tłuszczowe – mające zbawienny wpływ na wygląd oraz obniżające poziom cholesterolu we krwi;
  • Błonnik pokarmowy – mający działanie oczyszczające organizm z toksyn, regulujący pracę jelit;
  • Witaminy z grupy B – niezbędne do prawidłowej pracy układy nerwowego, biorące również udział w procesie metabolizmu;
  • Liczne składniki mineralne – na czele z żelazem, wapniem, cynkiem i krzemem;
  • Rodanid – jest to substancja o potwierdzonym działaniu wzmacniającym odporność oraz zmniejszającym ryzyko anemii;

Produkty na bazie orkiszu są również bardzo smaczne, dlatego warto dać im szansę i wprowadzić je do swojego jadłospisu, szczególnie w zastępstwie dla np. białego pieczywa czy białego ryżu. Z kolei kaszę orkiszową śmiało można polecić osobom, które nie przepadają za charakterystycznym smakiem i aromatem kaszy gryczanej.

Kto nie powinien sięgać po orkisz?

Orkisz jest niestety źródłem glutenu, stąd ten składnik ze swojej diety muszą wykluczyć osoby chorujące na celiakię oraz uczulone na białko pszenicy. Nie zaleca się go również osobom cierpiącym na reumatoidalne zapalenie stawów.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.