Suplementy diety z niacyną. Kiedy warto je stosować? Czym je zastąpić?

Marek Szydełko
10.02.2020

Niacyna, czyli witamina B3 (nazywana również witaminą PP), pełni bardzo istotną rolę w ludzkim organizmie. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy, że cierpi na jej niedobory, co skutkuje różnego rodzaju dokuczliwymi konsekwencjami. Producenci suplementów diety mocno promują swoje wyroby zawierające niacynę. Czy rzeczywiście warto po nie sięgać? W jakich sytuacjach? Czy istnieje jakaś alternatywa dla suplementów z niacyną?

Czym właściwie jest niacyna?

Niacyna to kwas nikotynowy oraz nikotynamid. Brzmi niezdrowo, ale w rzeczywistości witamina B3 ma bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Przede wszystkim bierze udział w procesie tworzenia czerwonych krwinek, reguluje poziom cholesterolu i cukru oraz wspomaga układ nerwowy. Duże niedobory witaminy PP mogą zaburzać pracę mózgu oraz osłabiać metabolizm. Dodatkowo niacyna świetnie wpływa na wygląd włosów i paznokci.

Warto wiedzieć

Witamina B3, jako jedyna z grupy B, jest produkowana przez ludzki organizm, jednak w zbyt małych ilościach, aby zaspokoić zapotrzebowanie na nią. Dlatego trzeba ją dostarczać albo w procesie suplementacji, albo wraz z pożywieniem.

Objawy niedoboru niacyny

Nie są niestety swoiste, dlatego przy przedłużających się objawach, które wymieniamy poniżej, należy skonsultować się z lekarzem, który zleci badania krwi mogą potwierdzić lub wykluczyć, że powodem jest właśnie niedobór niacyny.

Do tych objawów zaliczamy:

  • Chroniczne zmęczenie
  • Zauważalne i dokuczliwe problemy trawienne
  • Wahania nastroju
  • Wpadanie w stany depresyjne
  • Częste bóle głowy
  • Zaczerwienienie skóry, które nie ma związku z np. chorobą dermatologiczną czy uczuleniem na kosmetyki

Kto powinien suplementować niacynę?

Nie tylko osoby, u których stwierdzono niedobór witaminy B3. Suplementacja niacyny jest również zalecana osobom starszym, przewlekle chorym, niedożywionym, nadużywającym alkoholu i kawy, mającym zaburzenia wchłaniania jelitowego, jedzących zbyt dużo cukrów i białej mąki oraz będących na restrykcyjnej diecie redukcyjnej.

Suplementacja farmakologiczna nie jest jedyną drogą. Warto wiedzieć, że niacynę znajdziemy również w wielu popularnych produktach spożywczych, by wymienić chociażby pierś kurczaka, orzechy arachidowe, wątróbkę wieprzową i wołową, ziemniaki, pomidory, fasolę czy ryby morskie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.