Magnez w naszym organizmie

Mateusz Nowak
17.08.2017

Jest to jeden z najcenniejszych pierwiastków mający duży wpływ na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Niestety, życie w ciągłym napięciu i pośpiechu, jedzenie żywności wysoko przetworzonej sprawia, wiele osób cierpi na niedobór magnezu, co znacznie odbija się na zdrowiu i samopoczuciu człowieka.

Magnez - dobroczynne działanie

Reguluje pracę układu nerwowego i dostarcza energię do komórek i tkanek. Dzięki niemu układ mięśniowo-stawowy utrzymywany jest w dobrej kondycji, organizm szybciej się regeneruje po różnych urazach i kontuzjach. Dzięki magnezowi łagodzone są także przewlekłe stany bólowe całego ciała, zwane fibromialgią. Dobroczynnie wpływa też na funkcjonowanie układu naczyniowo-sercowego i układu oddechowego. Poprawi a trawienie i reguluję pracę tarczycy.
Należy pamiętać, aby obok suplementacji magnezem przyjmować wapń i witaminę D, gdyż tylko w takim połączeniu kości i zęby będą utrzymywane w najlepszej kondycji. Szczególnie cenny okazuje się dla kobiet, cierpiących na zespół napięcia przedmiesiączkowego, gdyż znacznie łagodzi objawy bólowe i napięciowe.

Czynniki wpływające na utratę magnezu

To przede wszystkim stres, szczególnie ten długotrwały. Na wypłukiwanie tego pierwiastka narażone są osoby ciężko pracujące umysłowo i fizycznie, w tym sportowcy. Uważać muszą także kobiety w ciąży i te przechodzące menopauzę czy stosujące różne diety. Niewskazane jest także picie w dużych ilościach kawy czy alkoholu, stosowanie różnych leków – przede wszystkim antybiotyków i preparatów psychotropowych lub hormonalnych, nadużywanie w diecie błonnika i nasyconych kwasów tłuszczowych.

Niedobór magnezu – objawy

Rozdrażnienie, nerwowość, niekontrolowane tiki mięśni, drgania powiek, bóle kręgosłupa, zawarty głowy, mrowienia, zaburzenia gospodarki hormonalnej, agresja i tendencje depresyjne. Oprócz tego zaburzenia snu, obniżona odporność an infekcje, słabe włosy i paznokcie. To tylko ważniejsze objawy niedoboru magnezu.

Gdzie znajdziesz magnez?

Należy jeść produkty bogate w magnez, np. białą fasolę, gorzkie kakao, pestki dyni, otręby pszenne, kasza gryczana, orzechy laskowe, warzywa i owoce. Trzeba pamiętać, że jest to pierwiastek dość słabo przyswajalny i dlatego tym bardziej należy dbać o zapewnienie swojemu organizmowi jego odpowiedniej dawki.

Jak zdiagnozować hipomagnezię?

Z racji tego, że zazwyczaj jakieś nieprawidłowości w funkcjonowaniu organizmu wiążą się z kilkoma pierwiastkami równocześnie, bada się stężenia jonów magnezu, potasu i wapnia we krwi. W niektórych przypadkach wykonuje się badanie moczu pod kątem wydalania magnezu.

Artykuł sponsorowany

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.