Jak zapobiegać żylakom?

Krzysztof Jagielski
17.12.2020

Żylaki są nie tylko problemem estetycznym, ale także zdrowotnym, zwiększając ryzyko m.in. zawału serca czy udaru. Jest to dostateczny powód, aby ich nie bagatelizować i w momencie stwierdzenia żylaków natychmiast zgłosić się do lekarza. Jeszcze lepiej jest natomiast żylakom zapobiegać. Aby zminimalizować ryzyko zachorowania warto stosować się do kilku podstawowych zasad, które wymieniamy w naszym poradniku.

Nie stój długo w jednym miejscu

Wiadomo, że są takie zawody, które wymagają wielogodzinnej pracy na stojąco. Nie ma natomiast powodu, aby przez cały czas stać w jednej pozycji. W profilaktyce żylaków ważne jest regularne przestępowanie z nogi na nogę, robienie przysiadów czy nawet przespacerowanie się kilka metrów.

Rada

Żylakom sprzyja także praca siedząca. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia tego problemu należy przede wszystkim unikać zakładania nogi na nogę oraz często zmieniać pozycję, a także minimum raz na godzinę robić sobie przerwę z elementami gimnastyki.

Odpoczynek

Po całym dniu pracy Twoje nogi są zmęczone i wydaje Ci się, że ważą tonę? To wyraźny sygnał, że czas na solidny odpoczynek. W pierwszej kolejności warto położyć się na kanapie czy łóżku, ale w takiej pozycji, aby nogi były lekko uniesione. Docelowo natomiast staraj się odpoczywać aktywnie, chociażby spacerując czy jeszcze lepiej – pływając.

Zadbaj o linię

Jednym z głównych czynników ryzyka żylaków jest nadwaga, nie wspominając już o otyłości. Jeśli masz nadprogramowe kilogramy, to jak najszybciej zawalcz o odzyskanie smukłej sylwetki. Pamiętaj przy tym, aby się nie głodzić – lepsze i trwalsze efekty przyniesie zbilansowana dieta.

Prysznic

W profilaktyce żylaków doskonale sprawdza się prosta metoda, która polega na dwukrotnym w ciągu dnia braniu prysznica z naprzemiennym polewaniem nóg ciepłą i zimną wodą. Jest to swoisty masaż, który bardzo dobrze robi na pracę naczyń krwionośnych, wzmacniając je i tym samym ograniczając ryzyko choroby. Pamiętaj przy tym, aby ciepłą wodą polewać nogi trzykrotnie dłużej niż chłodną.

Nie pal

Rzucenie palenia jest podstawą w profilaktyce żylaków, ponieważ nikotyna ma fatalny wpływ na stan naczyń krwionośnych, osłabiając je i prowadząc do powstawania zwapnień. Dlatego jak najszybciej pożegnaj się z nałogiem.

Zwracaj uwagę na to, co zakładasz na siebie

Aby zminimalizować ryzyko żylaków należy unikać noszenia bardzo ciasnej bielizny, pończoch i podkolanówek z mocnymi ściągaczami, a także idealnie dopasowanych spodni. Możesz rozważyć noszenie np. specjalnych rajstop przeciwdziałających powstawaniu żylaków.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.