Jak realnie zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego?

Rak jelita grubego jest ogromnym problemem społeczeństw na całym świecie. Choć ten typ nowotworu bardzo dobrze reaguje na leczenie, to warunkiem pokonania choroby jest jej wczesne wykrycie, a z tym niestety nie jest najlepiej. Lekarze od lat apelują o poddawanie się badaniom profilaktycznym, dodatkowo zachęcając do zmiany trybu życia na taki, który znacząco zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. O co szczególnie warto zadbać? Tego dowiesz się z naszego poradnika.

Rzuć palenie

Jeśli palisz papierosy, w tym elektroniczne, to jak najszybciej zerwij z nałogiem. Palenie tytoniu jest jednym z głównych czynników ryzyka zachorowania na raka jelita grubego. Przyczyniają się do tego substancje zawarte w dymie tytoniowym. Poza tym palenie jest przyczyną wielu innych chorób nowotworowych, na czele z rakiem płuca – około 90% pacjentów z tym nowotworem stanowią właśnie palacze.

Nie pij alkoholu

Nie musisz być 100% abstynentem. Ważne, abyś konsekwentnie odmawiał mocnych alkoholi, a już tym bardziej spożywanych w nadmiarze. Kontakt z alkoholem powoduje szybsze namnażanie się komórek nowotworowych w jelicie grubym, a także skutkuje obniżeniem poziomu kwasu foliowego w organizmie – naturalnego środka przeciwnowotworowego.

Warto tutaj zwrócić uwagę na badania, które wykazały, że już picie 2 drinków dziennie zwiększa ryzyko zachorowania na raka jelita grubego o około 20%! Jeśli więc alkohol, to tylko okazjonalnie i najlepiej niech to będzie jasne piwo lub czerwone wino.

Ruszaj się

Aktywność fizyczna jest znakomitym sposobem na to, aby obniżyć ryzyko zachorowania na każdy typ nowotworu, a już szczególnie raka jelita grubego. Współczesna medycyna przypisuje uprawianiu sportu bardzo dużą rolę profilaktyczną. Bieganie, jazda na rowerze, pływanie, nawet zwykłe spacery – to wszystko poprawia perystaltykę jelit, reguluje metabolizm, a tym samym wypróżnianie, co w przypadku tego nowotworu jest niezwykle ważne.

Przejdź na dietę

Osoby z nadwagą, a tym bardziej otyłe, znajdują się w grupie ryzyka zachorowania na raka jelita grubego. Wszystko przez to, że ich dieta obfituje w tłuszcze proste oraz produkty przetworzone, natomiast jest uboga w błonnik, mający zbawienny wpływ na funkcjonowanie jelit. Jeśli więc cierpisz na otyłość, zwłaszcza brzuszną, to jak najszybciej przejdź na zdrową dietę, najlepiej ograniczającą udział czerwonego mięsa.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.