Dlaczego warto jeść gęsinę?

Marek Szydełko
06.04.2021

Gęsina powoli wraca na polskie stoły po wielu latach zapomnienia. Duża w tym zasługa hodowców, którzy przeprowadzili skuteczną akcję promowania tego szlachetnego mięsa i prezentowania go w formie zdrowej alternatywy dla m.in. kurczaka. Obecnie gęsinę jadamy przede wszystkim w Święto Niepodległości, czyli 11 listopada, ale zdecydowanie warto gościć ją na swoim stole częściej. Dlaczego? Oto najważniejsze argumenty.

Gęsina jest bardzo zdrowa

Nieprzypadkowo uchodzi ona za najzdrowsze mięso drobiowe. Wynika to głównie z faktu, iż gęś jest hodowana przede wszystkim metodami naturalnymi. Odżywia się tym, co znajdzie wokół siebie lub co otrzyma od hodowcy, a musimy pamiętać, że ptak ten jest dość wybredny i nie zje byle czego. Podstawę gęsiego jadłospisu stanowi owies oraz trawa. Gęś jest również odporniejsza na choroby, dlatego rzadko spotyka się sytuacje, w których hodowcy muszą podawać ptactwu jakieś lekarstwa, a już szczególnie antybiotyki.

Gęsie mięso jest bardzo zasobne w białko, dlatego może stanowić ważną pozycję w jadłospisie osób aktywnych fizycznie. Znajdziemy w nim także witaminy A, E oraz z grupy B. Gęsina zawiera ponadto cynk, potas, fosfor, magnez oraz duże ilości żelaza.

Mięso gęsi jest co prawda zasobne w tłuszcz, ale głównie są to jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, bardzo korzystne dla ludzkiego organizmu. Wysokie stężenie kwasów omega-3 i omega-6 sprawia, że gęsina może gościć na stołach osób z podwyższonym cholesterolem.

Czy gęsina tuczy?

Gęsina uchodzi za mięso tłuste, a tym samym tuczące – z tego powodu wiele osób go unika, co nie jest do końca uzasadnione. Faktem jest, że gęsina zawiera aż dwukrotnie więcej tłuszczu niż kurczak, ale chcąc z jednej strony zapewnić sobie pełnowartościowy i smaczny posiłek, a z drugiej zadbać o linię, warto przede wszystkim zrezygnować ze skórki – najbardziej kalorycznej części gęsiny.

To warto wiedzieć

100 gramów mięsa gęsiego bez skórki dostarcza około 160 kilokalorii. Ze skórką – ponad dwukrotnie więcej.

Ważne jest również to, w jaki sposób przygotowujemy gęsinę. Osoby będące na diecie redukcyjnej powinny postawić na gotowanie na parze lub w pieczenie bez tłuszczu (trzeba tylko uważać, by nie przesuszyć mięsa).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.