Żyjesz w stresie? Sprawdź, jak uzupełnić swoją dietę

Krzysztof Jagielski
01.12.2021

Stres towarzyszy nam każdego dnia – głównie w pracy, w szkole, ale również w sytuacjach rodzinnych i prywatnych. Długotrwałe życie w stresie ma fatalny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Dlatego jeśli z jakiegoś powodu nie możesz ograniczyć częstotliwości nerwowych sytuacji, to przynajmniej zadbaj o to, aby w Twojej diecie nie zabrakło składników minimalizujących negatywny wpływ stresu na organizm. Najważniejsze z nich wymieniamy w naszym poradniku.

Witamina B

Witaminy z grupy B mają kluczowy wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego – na przykład witamina B1 ma silne właściwości antydepresyjne, natomiast witamina B6 poprawia nastrój poprzez zwiększenie produkcji serotoniny.

Naturalnymi źródłami witamin z grupy B są: kasze, fasole, pestki słonecznika, brokuły, kapusta, razowe pieczywo, awokado, wołowina, drób, ryby.

Flawonoidy

Zadaniem flawonoidów jest ochrona komórek ludzkiego organizmu przed działaniem wolnych rodników, które destabilizują m.in. pracę układu nerwowego. Dlatego w Twojej diecie nie powinno zabraknąć produktów zasobnych w te substancje.

Naturalnymi źródłami flawonoidów są: jabłka, mandarynki, pomarańcze, grapefruity, banany, winogrona, ogórek, papryka, cykoria, seler naciowy, cebula, kapusta.

Magnez

U osób zestresowanych bardzo często obserwuje się niedobory magnezu, co ma związek również z nadmiernym spożyciem kawy i herbaty oraz paleniem papierosów. Tymczasem ten minerał ma bardzo istotny wpływ na pracę mózgu.

Naturalnymi źródłami magnezu są: kasza gryczana, żółty ser, banany, groch, szpinak, orzechy, fasola, czekolada (najlepiej ciemna, z dużą zawartością kakao).

Cynk

Cynk jest bardzo ważnym składnikiem w ludzkim organizmie, znajduje się w każdej komórce, dlatego odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego. Jego niedobory są jedną z przyczyn nerwowości, wybuchów agresji, ale też pogorszonego nastroju.

Naturalnymi źródłami cynku są: owoce morza, chude mięso, podroby, fasola, groch, chleb pełnoziarnisty, kiełki pszenicy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.