Skuteczne sposoby na wsparcie odporności

Marek Szydełko
13.01.2021

Sezon infekcyjny w naszym kraju trwa mniej więcej od września do maja. To bardzo długi okres, dlatego nie dziwi, że Polacy masowo chorują na przeziębienie i grypę oraz inne infekcje górnych dróg oddechowych. Dotyczy to w szczególności dzieci. Stąd tak ważne jest, aby wiedzieć, jak wspierać odporność organizmu. Nie jest to wcale trudne, a w dalszej perspektywie przynosi bardzo dobre efekty. Skuteczne sposoby na wsparcie odporności znajdziesz w naszym poradniku.

Sen

Jest kompletnie bagatelizowany, a okazuje się, że ma ogromny wpływ na budowanie odporności. Wypoczęty, zregenerowany organizm dużo lepiej radzi sobie z odpieraniem ataków patogenów chorobotwórczych. Warto wiedzieć, że wydzielająca się w czasie snu melatonina jest hormonem, który także wspiera układ odpornościowy. Koniecznie trzeba zatem zadbać o to, aby regularnie się wysypiać. Ważna jest przy tym jakość snu, na którą wpływa m.in. nieużywanie elektroniki przed zaśnięciem.

Rezygnacja z używek

Odporność organizmu bardzo osłabiają wszelkie używki, które z medycznego punktu widzenia są po prostu toksynami. Najgorzej wypadają tutaj nikotyna i substancje smoliste zawarte w tytoniu oraz oczywiście alkohol. Jeśli jesteś nałogowym palaczem, to od razu rzuć papierosy – pamiętaj, że także bierne palenie (np. przez dziecko) fatalnie odbija się na odporności. Nie nadużywaj też alkoholu. Zamiast wódek i piwa wybieraj czerwone wino.

Aktywność fizyczna

Nieprzypadkowo w kontekście budowania odporności zawsze pojawia się termin „hartowanie organizmu”. Można się z tego śmiać, ale faktem jest, że aktywność fizyczna na świeżym powietrzu, niezależnie od pogody, stanowi jeden z najlepszych patentów na zminimalizowanie ryzyka infekcji. Coś o tym wiedzą narody skandynawskie. W takich krajach, jak Norwegia czy Dania, jeżdżenie na rowerze przez cały rok jest normą, podobnie jak spacerowanie z dziećmi po mrozie i w deszczu.

Dieta warzywna

Szczególnie oparta na warzywach cebulowych – cebuli, czosnku, porze, szczypiorku. Zawierają one cenne składniki o działaniu zbliżonym do antybiotyków. Dzięki temu świetnie sprawdzają się nie tylko w budowaniu odporności, ale też w walce z infekcją.

W diecie nie może także zabraknąć produktów zasobnych w witaminę D3 oraz cynk, które znajdziemy w rybach morskich, oliwie z oliwek, kaszy gryczanej czy ciemnym pieczywie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.