Skurcze mięśniowe: przyczyny i zapobieganie

Jerzy Biernacki
28.12.2019

Skurcze mięśniowe są bardzo nieprzyjemne, a w niektórych sytuacjach (np. podczas pływania) mogą być niebezpieczne. Na tę przypadłość cierpią ludzie w każdym wieku, niezależnie od stopnia aktywności fizycznej i trybu życia. Faktem jest natomiast, że skurcze mięśniowe najczęściej przytrafiają się ludziom amatorsko uprawiającym sport, niedbającym o odpowiednie przygotowanie do treningu. Jakie są przyczyny skurczy mięśniowych? Jak im zapobiegać lub przynajmniej ograniczyć częstotliwość ich występowania? To wyjaśniamy w naszym poradniku.

Przyczyny skurczów mięśniowych

Wyróżniamy 4 kluczowe przyczyny skurczów, które odpowiadają za większość takich przypadków. Chodzi o:

  • Nieprawidłową dietę – szczególnie obfitującą w kawę oraz alkohol, których składniki powodują niedobory magnezu w organizmie. To właśnie zbyt niski poziom magnezu jest najważniejszą przyczyną częstych skurczów mięśniowych. Dieta sprzyjająca skurczom jest także uboga w cynk, wapń, żelazo i potas.
  • Problemy z układem krążenia – osoby, które często łapią skurcze mięśniowe, powinny skonsultować to z lekarzem. Być może w ich przypadku przyczyną są zaburzenia układu krążeniowego, w tym zapalenie żył lub tętnic.
  • Odwodnienie organizmu – ta przyczyna najczęściej dotyczy osób trenujących jakiś sport, pracujących fizycznie oraz dzieci. Te grupy są szczególnie narażone na odwodnienie, które początkowo nie daje żadnych objawów, przez co łatwo jest doprowadzić do poważnego zachwiania równowagi wodno-elektrolitowej organizmu. Odwodnienie jest również ściśle związane z niedoborami magnezu.
  • Zbyt intensywny trening – skurcze mięśniowe „łapiące” podczas treningu mogą świadczyć o tym, że organizm domaga się przerwy. Z tym problemem bardzo często spotykają się osoby, które zbyt ambitnie podchodzą do kwestii treningu, chcą szybko osiągnąć efekty (np. przyrost masy mięśniowej) i pomijają inne istotne aspekty dbania o tężyznę fizyczną, czyli m.in. zdrową dietę oraz rozgrzewkę.

Zapobieganie skurczom mięśniowym

Podstawą jest oczywiście stosowanie zbilansowanej diety, która dostarcza organizmowi wymaganej porcji witamin oraz składników mineralnych, na czele z magnezem. Dieta powinna być zasobna w mikro- i makroelementy, dlatego koniecznie należy do niej włączyć jak najwięcej produktów roślinnych – nie tylko warzyw i owoców, ale też m.in. kasz czy świeżo wyciskanych soków owocowych. Dobrym pomysłem będzie ograniczenie spożycia kawy, alkoholu oraz soli (zalecana dawka to jedna łyżeczka dziennie).

Osoby aktywne fizycznie muszą natomiast pamiętać o tym, aby nigdy nie rozpoczynać treningu bez wcześniejszej rozgrzewki. Jest to szczególnie ważne przed pływaniem na otwartym akwenie, ponieważ silny skurcz może nawet doprowadzić do tragedii. Intensywność treningu należy natomiast dobrać pod kątem swojej aktualnej kondycji.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.