Profilaktyka nadciśnienia tętniczego

Maciej Piwowski
10.02.2020

Nadciśnienie tętnicze  jest jedną z najczęstszych przypadłości zdrowotnych diagnozowanych u  dorosłych Polaków. To oczywiście efekt stresu, złej diety i niskiego poziomu aktywności fizycznej. Już pierwsze epizody nadciśnienia powinny Cię skłonić do tego, aby zacząć stosować profilaktykę tego schorzenia, zanim przyjdzie Ci leczyć się środkami farmakologicznymi przepisanymi przez lekarza. Co możesz i powinieneś zrobić na tym etapie? Sprawdź w naszym poradniku.

Codzienny spacer

Spacerowanie jest najłatwiejszą i najprzyjemniejszą formą aktywności fizycznej, która w dodatku nie obciąża nadmiernie organizmu – jest to szalenie ważne w przypadku osób zagrożonych nadciśnieniem tętniczym. Codziennie zaplanuj sobie minimum półgodzinny spacer, najlepiej z dala od smogu, a więc np. w lesie. Spaceruj w takim tempie, jakie jest dla Ciebie komfortowe. Stopniowo przechodź w żwawy marsz. Pamiętaj o głębokim, miarowym oddychaniu.

Dieta zasobna w potas

Potas to kluczowy pierwiastek w diecie osób z nadciśnieniem tętniczym lub zagrożonych tym schorzeniem. Ma on działanie moczopędne, stąd stanowi on jeden z podstawowych składników leków na nadciśnienie. Potas w diecie możesz uzupełnić włączając do jadłospisu na przykład banany, suszone śliwki i oczywiście pomidory.

Nie pal

Nie musimy chyba szczegółowo wyjaśniać, jak palenie tytoniu wpływa na Twoje zdrowie. Ten nałóg w prostej linii prowadzi nie tylko do chorób nowotworowych, ale też sercowych. Większość palaczy cierpi na nadciśnienie, miażdżycę, a każdy nałogowiec znajduje się też w grupie ryzyka zawału serca.

Jedz gorzką czekoladę

Zaznaczamy jednak, że chodzi tutaj o czekoladę bardzo dobrej jakości, zawierającą przynajmniej 70% kakao. To zdrowa przekąska, którą możesz śmiało zastąpić inne słodycze. Gorzka czekolada zawiera  flawonole, a więc związki uelastyczniające naczynia krwionośne. Dziennie możesz bez żadnych wyrzutów zjeść około 60 gramów takiej czekolady.

Uważaj z solą

Optymalnie byłoby całkowicie wykluczyć sól z diety osoby zagrożonej nadciśnieniem, ale jeśli nie możesz tego zrobić, to przynajmniej znacząco ograniczyć jej spożycie. Pamiętaj, że sól w diecie to nie tylko to, co dodajesz do potraw czy kanapek, ale również ta czająca się w najróżniejszych konserwach, wędlinach, przetworzonej żywności oraz oczywiście słonych przekąskach.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.