Profilaktyka chorób serca. Znasz te zasady?

Maciej Piwowski
03.03.2021

Choroby serca co roku zabijają tysiące Polaków – głównie mężczyzn. Zaliczamy do nich zawał, miażdżycę oraz inne schorzenia wynikające z nieprawidłowej pracy najważniejszego mięśnia w ludzkim organizmie. Nie ma oczywiście w 100% skutecznego sposobu, aby wykluczyć ryzyko zachorowania na serce. Można natomiast znacząco je ograniczać. Wystarczy stosować się do podstawowych zasad profilaktyki chorób serca, które wymieniamy w naszym poradniku.

Utrzymuj prawidłową masę ciała

Nadwaga i otyłość są klasycznymi czynnikami ryzyka zawału i poważnych chorób układu krążenia. Wynika to z faktu, iż serce – pisząc obrazowo – musi się więcej napracować. Pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić chcąc zminimalizować ryzyko chorób serca, jest zatem zrzucenie zbędnych kilogramów, a tym bardziej zawalczenie z otyłością. Nie zapominaj również o aktywności fizycznej – sport nie tylko pozwoli Ci schudnąć, ale też poprawi kondycję serca i całego organizmu.

Nie stresuj się

Wiemy, że łatwo napisać, ale trudniej zrobić. Mimo to dobrze będzie solidnie ograniczyć stres, który stanowi jeden z ważniejszych czynników ryzyka zawału. Życie w stresie krok po kroku niszczy organizm i w końcu doprowadzi do poważnych zawirowań zdrowotnych. Zastanów się więc, czy obecna praca lub związek są tego warte.

Regularnie się badaj

Ten apel kierujemy przede wszystkim do mężczyzn, którzy nadal ulegają magicznemu myśleniu, że badania są dla słabeuszy i hipochondryków. Nic z tych rzeczy. Jeśli jesteś już po czterdziestce, w Twojej rodzinie były przypadki zawałów czy miażdżycy, masz stresującą pracę i nadwagę, to minimum raz w roku odwiedź gabinet kardiologiczny. Kup sobie też ciśnieniomierz i regularnie sprawdzaj sobie ciśnienie, zapisując wyniki w zeszycie.

Odstaw używki

Palisz? W takim razie bezwzględnie powinieneś rzucić. Palenie tytoniu jest jedną z najczęstszych przyczyn zawału oraz miażdżycy. Odstaw papierosy, bo to nie tylko bardzo kosztowny, ale też śmiertelnie groźny nałóg. Nie przesadzaj również z alkoholem i kofeiną.

Odpowiednia dieta

W diecie osób chcących zadbać o swoje serce i zmniejszyć ryzyko zawału nie może zabraknąć nienasyconych kwasów tłuszczowych omega. Znajdziemy je w oleju rzepakowym, rybach morskich, ostrygach, ciemnym pieczywie, kaszy gryczanej, chudym mięsie i nabiale. Koniecznie przestaw swoją dietę w kierunku produktów roślinnych, najlepiej pełnoziarnistych. Częściej sięgaj po warzywa i owoce, a solidnie ogranicz spożycie mięsa.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.