Podwyższone ciśnienie krwi – co robić?

Remigisz Szulc
13.08.2021

Podwyższone ciśnienie krwi nie zawsze zwiastuje chorobę układu krążeniowego, natomiast jest jednym z najważniejszych sygnałów alarmowych wysyłanych przez organizm, że czas najwyższy nieco zwolnić i uważniej przyjrzeć się swojemu zdrowiu. Jeśli regularnie sprawdzasz sobie ciśnienie od kilku dni obserwujesz, że jest ono nieco za wysokie, to nie wpadaj w panikę. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek.

Ogranicz stres

Wiemy, że łatwo napisać, ale trudniej wcielić tę radę w życie, ale naprawdę nie możesz bagatelizować podwyższonego ciśnienia krwi. Może być ono spowodowane właśnie przewlekłym stresem w pracy czy w życiu prywatnym. Zastanów się, co jest jego źródłem, a następnie je wyeliminuj. Jeśli obecna praca jest bardzo stresująca, a w dodatku nie daje Ci satysfakcji, to chyba czas pomyśleć o jej zmianie.

Weź urlop w pracy

To najprostsza rzecz, jaką możesz zrobić w tej sytuacji. Kilkudniowy urlop na pewno nie spowoduje, że firma się zawali, a Twoje zdrowie jest przecież najważniejsze. Zrób sobie wolne, wyjedź gdzieś czy zajmij się rzeczami, które lubisz, ale nigdy nie masz na nie czasu. Przekonasz się, że Twój układ krążenia tylko na tym zyska.

Przyjrzyj się swojej diecie

Dieta również może mieć wpływ na podwyższone ciśnienie krwi, zwłaszcza wtedy, gdy bazuje na produktach tłustych i słodkich. Wyklucz je ze swojego jadłospisu, przynajmniej na kilka dni, a następnie oceń, czy ciśnienie nie wraca do normy. Jeśli tak, to wiesz już, że czas najwyższy zacząć się zdrowo odżywiać.

Odstaw kawę i herbatę

Oba napoje, choć smaczne i ułatwiające codzienne funkcjonowanie, nie sprzyjają Twojemu sercu – a już na pewno nie w nadmiarze. Dlatego albo stanowczo je ogranicz, albo całkowicie z nich zrezygnuj. Poranną kawę możesz zastąpić na przykład bardzo zdrowym i świetnie pobudzającym sokiem z granatu.

Zacznij się ruszać

Sport to balsam dla Twojego układu krążenia, stąd nie możesz całkowicie rezygnować z aktywności fizycznej, nawet jeśli masz tylko lekko podwyższone ciśnienie. Znajdź jakiś sport dla siebie, którego uprawianie da Ci sporo satysfakcji oraz pomoże w walce ze stresem – na początek mogą to być zwykłe spacery, na przykład z kijkami (czyli nordic walking).

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.