Kwercetyna i jej prozdrotowne działanie

Mateusz Nowak
28.12.2020

Kwercetyna to naturalny barwnik obecny w wielu owocach, warzywach czy ziarnach. Jest jednym z najbogatszych przeciwutleniaczy w diecie. Odgrywa niezwykle ważną rolę we wspomaganiu organizmu podczas zwalczania uszkodzeń, które zostały spowodowane przez wolne rodniki. Są one silnie powiązane z wieloma przewlekłymi chorobami. Dodatkowo właściwości przeciwutleniające kwercetyny są w stanie pomóc przy zmniejszeniu objawów alergii, obniżeniu ciśnienia krwi czy zniwelowaniu stanów zapalnych.

  1. Czym jest kwercetyna? 
  2. Korzyści zdrowotne wynikające z kwercetyny 
    1. Zmniejszenie stanów zapalnych
    2. Złagodzenie objawów alergicznych 
    3. Działanie przeciwnowotworowe 
    4. Zmniejszenie ryzyka przewlekłych chorób mózgu 
    5. Obniżenie ciśnienia krwi 
  3. Źródła kwercetyny w pożywieniu i jej dawkowanie 
  4. Suplementy zawierające kwercetynę 
  5. Bezpieczeństwo stosowania i ewentualne skutki uboczne 

Czym jest kwercetyna 

Kwercetyna to organiczny związek pochodzący od związków roślinnych, które zwane są flawonoidami. To właśnie flawonoidy mają silne właściwości przeciwutleniające oraz przeciwzapalne. Powiązano je z wieloma korzyściami prozdrowotnymi, w tym zminimalizowanie ryzyka chorób serca, raka czy zwyrodnieniowych zaburzeń mózgu. Korzystne działanie flawonoidów, takich jak kwercetyna, wynika z ich zdolności do działania jako przeciwutleniacze w organizmie. 

Przeciwutleniacze są związkami, które potrafią neutralizować wolne rodniki poprzez wiązanie się z nimi i neutralizowanie ich. Wolne rodniki to niestabilne cząsteczki, które najczęściej powodują uszkodzenia komórek, czy nawet samego DNA, w organizmie, gdy ich poziom jest zbyt wysoki. Innymi słowy, uszkodzenia powodowane przez wolne rodniki, są powiązane z takimi chorobami jak rak, choroby serca czy nawet cukrzyca. 

Kwercetyna to najbardziej rozpowszechniony flawonoid w diecie. Szacunkowo, przeciętny człowiek spożywa ok. 10-100mg tego związku każdego dnia z różnych źródeł. Produkty, które zawierają kwercetynę to cebula, jabłka, winogrona, jagody, brokuły, owoce cytrusowe, wiśnie, zielona herbata, kawa, czerwone wino i kapary. Kwercetyna jest dostępna również jako suplement diety, w postaci proszku lub kapsułek. 

Korzystanie z suplementu pomaga zwiększyć odporność, zwalczyć stany zapalne, alergię oraz pomóc w trakcie ćwiczeń. 

Korzyści zdrowotne wynikające z kwercetyny 

Wiele badań powiązało właściwości przeciwutleniające kwercetyny z różnymi potencjalnymi korzyściami zdrowotnymi. Poniżej zostały przedstawione główne i najważniejsze korzyści prozdrowotne. Ponadto zalicza się do nich także, takie właściwości jak pomoc w walce ze starzeniem się (kwercetyna pomaga odmłodzić lub wyeliminować starzejące się komórki), poprawa wydolności podczas ćwiczeń wytrzymałościowych czy wspomaganie podczas regulacji poziomu cukry we krwi. 

Zmniejszenie stanów zapalnych 

Wolne rodniki, poza uszkodzeniem komórek, sprzyjają częstszemu występowaniu stanów zapalnych w organizmie. Faktem jest, że niewielki stan zapalny pomaga organizmowi w walce z chorobą i zwalcza infekcje. Niestety, przewlekłe zapalenie wiąże się z wieloma problemami zdrowotnymi, w tym z niektórymi nowotworami, a także chorobami serca i nerek. 

W pracach naukowych udowodniono, że kwercetyna pomaga w zmniejszeniu niepożądanych stanów zapalnych. Jej zdolności przeciwutleniające redukują nadmiar wolnych rodników, zmniejszając tym samym stan zapalny oraz ból spowodowany przewlekłym stanem zapalnym. 

Złagodzenie objawów alergicznych 

Kwercetyna jest w stanie zablokować enzymy biorące udział w zapaleniu oraz zahamować substancje chemiczne, które sprzyjają alergiom. W jednym z badań naukowych udowodniono, że przyjmowanie suplementów kwercetyny zahamowało reakcje anafilaktyczne związane z orzeszkami ziemnymi. Na razie jest zbyt mało potwierdzonych badań, żeby zastosować suplementację kwercetyną jako alternatywną metodę leczenia, ale można w ten sposób sobie lekko pomóc. 

Działanie przeciwnowotworowe 

Właściwości przeciwutleniające są w stanie też pomóc przy zwalczaniu chorób nowotworowych. Kwercetyna skutecznie hamuje wzrost komórek rakowych oraz wywołuje śmierć komórkową w ogniskach nowotworu. Związek ten ma pozytywny wpływ na niwelację komórek raka różnych narządów, takich jak: prostata, wątroba, płuca, pierś itp. 

Nadal kwercetyny nie można zastosować jako alternatywnego leczenia, ale zdecydowanie suplementacja może pomóc w zapobieganiu chorobom oraz może okazać się dobrym sprzymierzeńcem podczas tradycyjnego leczenia. 

Zmniejszenie ryzyka przewlekłych chorób mózgu 

Kwercetyna pomaga także w ochronie przed zwyrodnieniowymi zaburzeniami mózgu. Do takich chorób zalicza się Alzheimera czy demencję starczą. Zmniejsza ona markery choroby Alzheimera i poprawia funkcjonowanie mózgu we wczesnym stadium chorobowym. Kawa to popularny napój, który wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem choroby Alzheimera. W rzeczywistości badania pokazują, że to kwercetyna zawarta w kawie, a nie kofeina, odpowiedzialna jest za potencjalne działanie ochronne przed tą chorobą. 

Obniżenie ciśnienia krwi 

Wysokie ciśnienie krwi zwiększa ryzyko poważnych chorób serca, które są jedną z głównych przyczyn zgonów na świecie. Kwercetyna skutecznie obniża poziom ciśnienia krwi, poprzez rozluźniający wpływ na naczynia krwionośne. Zastosowanie kwercetyny obniża ciśnienie górne i dolne o ok. 20%. 

Źródła kwercetyny w pożywieniu i jej dawkowanie

Kwercetyna występuje naturalne w wielu produktach pochodzenia roślinnego, szczególnie w zewnętrznej warstwie lub w skórce. Idealnym źródłem są kapary, papryka żółta i zielona, cebula, jarmuż, brokuły, a także szparagi czy pomidory. Wśród owoców bogate w kwercetynę są przede wszystkim wiśnie, czerwone jabłka i ciemne winogrona oraz jagody, żurawina, borówka i malina. Ilość kwercetyny w żywności może zależeć od warunków, w których była ona uprawiana. 

Średnia dawka kwercetyny waha się od 500mg do 1000mg dziennie. Sama kwercetyna słabo wchłania się przez organizm, dlatego istotne jest, aby przyjmować ją z innymi związkami. 

Suplementy zawierające kwercetynę 

Suplement diety zawierające kwercetynę można dostać w wielu sklepach ze zdrową żywnością np. w sklepzycia.pl - https://www.sklepzycia.pl/kwercetyna. Jest dostępna w kilku formach, np. w postaci proszku lub kapsułek. Kwercetyna sama w sobie ma niską biodostępność, co oznacza, że organizm słabo ją wchłania. Dlatego też suplementy zawierają też inne związki, takie jak witamina C, rutyna lub enzymy trawienne, ponieważ one pomagają zwiększyć wchłanianie. Jeżeli suplement otrzymujemy w formie czystej, np. w proszku, należy spożyć go np. z czystym sokiem żurawinowym. 

Bezpieczeństwo stosowania i ewentualne skutki uboczne 

Ogólnie kwercetyna jest bezpieczna do spożycia, ponieważ znajduje się w wielu owocach i warzywach. Jako suplement jest bezpieczna, bez skutków ubocznych. Jedyne skutki uboczne wynikać mogą z przekroczenia zalecanej, dziennej dawki kwercetyny. Zaleca się nie przyjmować więcej niż 1000mg środka dziennie. Przekroczenie tej dawki może powodować niewielkie bóle głowy, bóle brzucha lub mrowienie. 

Kwercetyna spożywana w pożywieniu jest bezpieczna dla kobiety w ciąży i karmiących piersią. Jednak brakuje badań dotyczących bezpieczeństwa suplementów w tych okresach, dlatego zaleca się unikania przyjmowania kwercetyny. 

Podsumowanie 

Kwercetyna to najbardziej rozpowszechniony flawonoid. Jest powiązany z poprawą wyników ćwiczeń siłowych, zmniejszeniem stanu zapalnego, obniżeniem ciśnienia krwi, oraz poziomu cukru we krwi. Ponadto może mieć właściwości przeciwnowotworowe, przeciwalergiczne oraz ochronne dla mózgu. 

Artykuł partnera.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.