Koktajl białkowy – hit wśród osób uprawiających sport

Antoni Kwapisz
20.02.2018

Moda na bycie fit nie przemija i coraz więcej osób decyduje się rozpocząć aktywny etap w swoim życiu. Bieganie, siłownia, basen, jazda na rowerze – to zdecydowanie najpopularniejsze formy aktywności wśród Polaków. Aby zapewnić sobie lepsze efekty treningu i mieć siłę do walki ze słabościami ciała, niezbędne jest stosowanie zdrowej, odżywczej diety. Jednym z jej elementów są tzw. koktajle białkowe. Z czego się składają? Kiedy należy je spożywać?

Czym jest koktajl białkowy?

Koktajl białkowy to napój, którego głównym składnikiem jest właśnie białko. Tworzy się go na bazie jednego kluczowego produktu, którym najczęściej jest mleko, czasami kefir, maślanka, twaróg  czy naturalny jogurt. Taki koktajl można uzupełnić różnymi dodatkami, poprawiającymi smak i zwiększającymi wartości odżywcze napoju.

Wśród popularnych dodatków można wymienić:

  • Owoce
  • Warzywa
  • Muesli
  • Płatki owsiane
  • Miód

Niektórzy stosują także suplement diety w postaci odżywki białkowej. Jest ona bardzo bogatym źródłem kazeiny, albuminy jaj, białka sojowego czy białka serwatkowego. Tak przygotowany koktajl nie tylko dodaje energii, ale także zwiększa efektywność ćwiczeń, ułatwiając spalanie tłuszczu i budowanie tkanki mięśniowej. Dodatkowo pomaga obniżyć poziom zmęczenia i zakwaszenia organizmu.

Warto wiedzieć

Po koktajle białkowe zdecydowanie najczęściej sięgają osoby ćwiczące kulturystykę, którym zależy na szybkim zbudowaniu masy mięśniowej.

Koktajl białkowy: przed czy po treningu?

To pytanie zadają sobie wszystkie osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z aktywnością fizyczną i chcą sięgnąć po ten suplement. Odpowiedź jest prosta: koktajl białkowy pijemy zawsze po treningu. Dlaczego?

Ponieważ w czasie wysiłku fizycznego dochodzi do rozkładu białek ustrojowych. Należy je zatem szybko uzupełnić, co zapewni optymalne efekty treningu. Specjaliści zalecają wypicie koktajlu do pół godziny po zakończeniu ćwiczeń, a najpóźniej do 2 godzin. Okres ten nazywamy oknem anabolicznym – wówczas ludzki organizm najlepiej przyswaja utracone białko i inne składniki odżywcze.

Koktajl białkowy możesz bez problemu przygotować w domu. Eksperymentuj z różnymi dodatkami, aby osiągnąć najlepszy dla Ciebie smak. Możesz stosować różne przyprawy, zrezygnuj jednak z cukru (słodki smak zapewni Ci natomiast miód). Dostępne są oczywiście także gotowe koktajle, sprzedawane na siłowniach i w sklepach ze zdrową żywnością.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.