Jakich błędów należy unikać stosując warzywa w kuchni?

Mateusz Nowak
18.02.2021

Warzywa są nie tylko bardzo zdrowe, ale w większości także smaczne. Wszyscy wiemy, że warto włączyć je do swojego jadłospisu. Okazuje się natomiast, że wiele osób popełnia kilka prostych błędów, przez które nie wykorzystują w pełni zdrowotnego i kulinarnego potencjału warzyw. O jakich błędach mowa? Te największe opisujemy w naszym poradniku.

Kupowanie warzyw poza sezonem

To dość powszechny błąd, który najczęściej wynika z pośpiechu i wygody oraz braku świadomości, że niektóre warzywa importowane do naszego kraju zimą nie mają tak dobrych właściwości odżywczych, jak te sezonowe. Absurdem jest też kupowanie np. pomidorów z Hiszpanii w środku lata, kiedy mamy dostęp do tanich i bardzo zdrowych pomidorów malinowych z naszego kraju.

Kupowanie na zapas

W dobie powszechnego dostępu do sklepów, które znajdują się na każdej ulicy, również poza miastami, nie ma sensu kupować warzyw na cały tydzień. Dużo korzystniej jest uzupełniać zapasy na bieżąco – codzienne kupienie 1-2 pomidorów czy ogórków nikomu nie zaszkodzi i nie zajmie dużo czasu. Samo przechowywanie warzyw w domowej kuchni jest dość problematyczne, a do tego dochodzi jeszcze kwestia szybkiego gnicia tych produktów (co sprzyja marnowaniu żywności).

Zbyt długie gotowanie

Większość warzyw powinna być poddawana obróbce termicznej możliwie jak najkrócej. Zbyt długie gotowanie powoduje, że zawarte w nich składniki odżywcze, w tym witaminy, są uwalniane do wody, którą przecież później wylewamy. O ile jest to możliwe, warto zainwestować w parowar – to najlepsza metoda obróbki termicznej warzyw.

Niedokładne mycie

Przynosząc warzywa ze sklepu nie należy ich myć – znajdują się na nich środki chemiczne, które spowalniają proces gnicia. Jednak pamiętajmy, aby bezpośrednio przed spożyciem np. pomidora czy papryki bardzo dokładnie umyć warzywo pod bieżącą wodą. Może się na nim znajdować nie tylko ciężka chemia, ale też np. resztki zwierzęcych odchodów.

Traktowanie ich w formie dodatku do dania głównego

Warzywa same w sobie są tak smaczne i pożywne, że śmiało można je serwować, jako osobny posiłek – jest to wręcz zalecane, m.in. przez WHO. Każdy z nas powinien jeść co najmniej 5 porcji warzyw dziennie, niekoniecznie tylko w formie dodatku do np. obiadu mięsnego. Spokojnie można zjeść na drugie śniadanie garść pomidorów koktajlowych, a wieczorem pochrupać selera naciowego.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.