Jak zapobiegać stresowi oksydacyjnemu?

Maciej Piwowski
06.07.2021

Stres oksydacyjny jest stanem, w którym dochodzi do zachwiania równowagi między czynnikami utleniającymi, a czynnikami antyoksydacyjnymi w komórkach i tkankach organizmu. Sprzyja to powstawaniu zbyt dużej ilości wolnych rodników, które z kolei są kluczowym czynnikiem ryzyka chorób nowotworowych. Na szczęście istnieją sposoby na to, aby zapobiegać stresowi oksydacyjnemu. Omawiamy je w naszym poradniku.

Skutki stresu oksydacyjnego

Stres oksydacyjny ma bardzo poważny wpływ na ludzki organizm. Przede wszystkim może wywoływać długofalowe skutki zdrowotne, na czele z:

  • nadciśnieniem tętniczym,
  • miażdżycą,
  • udarem mózgu,
  • chorobą Alzheimera,
  • chorobą Parkinsona,
  • stwardnieniem rozsianym,
  • reumatoidalnym zapaleniem stawów,
  • przyspieszeniem procesów starzeniowych,
  • nowotworami.

Jak chronić się przed stresem oksydacyjnym?

Przede wszystkim konieczne jest podniesienie higieny swojego życia. Priorytetem powinno być ograniczenie stresu, który zaburza funkcjonowanie organizmu oraz sprzyja złej diecie, a to właśnie w niej znajdziemy najwięcej składników będących naturalnymi przeciwutleniaczami – wrogami wolnych rodników.

W diecie pozwalającej zapobiegać stresowi oksydacyjnemu nie może zabraknąć przede wszystkim:

  • witaminy C – to najsilniejszy naturalny przeciwutleniacz, który wpływa na regulowanie poziomu wolnych rodników w organizmie,
  • witaminy E – nie tylko hamuje procesy starzeniowe i odpowiada za zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci, ale też przeciwdziała powstawaniu dużej ilości wolnych rodników pochodzenia tłuszczowego,
  • karotenu – naturalny składnik marchwi, również będący silnym przeciwutleniaczem,
  • koenzymu Q – udowodniono, że prawidłowy poziom tego koenzymu w ludzkim organizmie sprzyja utrzymaniu równowagi między czynnikami utleniającymi, a czynnikami antyoksydacyjnymi w komórkach i tkankach organizmu.

Ponadto w diecie osób chcących chronić się przed stresem oksydacyjnym nie może zabraknąć produktów zasobnych w cynk oraz selen.

Dieta zalecana osobom narażonym na stres oksydacyjny musi obfitować w warzywa i owoce. Zalecane dzienne spożycie tych produktów dla osoby dorosłej wynosi 1,2 kilograma.

 

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.