Jak wspomóc regenerację wątroby?

Piotr Kowalczyk
14.09.2021

Zniszczona czy po prostu „zmęczona” wątroba daje o sobie znać poprzez różnego rodzaju dokuczliwe objawy – przewlekłe bóle brzucha, ucisk, dolegliwości charakterystyczne dla zatrucia pokarmowego itd. Jest to wyraźny sygnał, że czas najwyższy dać trochę odetchnąć temu kluczowemu dla ludzkiego życia organowi. Istnieje wiele sposobów na zregenerowanie wątroby. Najlepsze z nich opisujemy w naszym poradniku.

Odstaw produkty szkodliwe dla wątroby

W pierwszej kolejności należy całkowicie zrezygnować z jedzenia produktów, które mocno obciążają ludzką wątrobę. Mamy tutaj na myśli przede wszystkim wszelkiego rodzaju fast foody, zawierające mnóstwo wysoko przetworzonych tłuszczów typu trans. W dodatku takie jedzenie sprzyja nadwadze i otyłości, co już stanowi kluczowy czynnik ryzyka niealkoholowe stłuszczenia wątroby.

Chcąc wspomóc regenerację wątroby należy również mocno ograniczyć spożycie cukru, w szczególności syropu glukozowo-fruktozowego, który jest standardowym składnikiem popularnych słodyczy.

W diecie wspomagającej regenerację wątroby nie ma miejsca na dużą ilość soli, dlatego warto całkowicie zrezygnować z jedzenie słonych przekąsek, takich jak chipsy czy prażone orzeszki. Nadmiar soli może prowadzić do włóknienia wątroby.

Pozostałe produkty, które trzeba wykluczyć z diety i z życia na etapie regenerowania wątroby to:

  • papierosy,
  • alkohol (także piwo i wino),
  • smażone i grillowane mięso, zwłaszcza czerwone,
  • mięsa przetworzone, takie jak pasztet czy parówki,
  • napoje słodzone,
  • pikantne przyprawy, jak chilli, curry, ocet, pieprz.

Warto sięgnąć po suplementy wspierające regenerację wątroby

Oczywiście wybór suplementów zawsze należy skonsultować z lekarzem. Jeśli jednak nie masz zdiagnozowanej choroby wątroby, ale po prostu czujesz, że potrzebne jest jej wsparcie, to możesz sięgnąć po bezpieczne produkty dostępne w aptece zawierające m.in. wyciąg z ostropestu plamistego (jest źródłem sylimaryny wspomagającej regenerację wątroby), fosfolipidy oraz kwas alfa-liponowy ALA.

Pamiętaj przy tym, że do powyższych zasad trzeba się stosować przez długi czas. Nie oczekuj spektakularnych efektów w ciągu tygodnia czy dwóch. Wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych korzystnych dla wątroby powinno też mieć charakter stały.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.