Co zamiast suplementów diety na stres?

Maciej Piwowski
27.05.2020

Już co czwarty Polak przyznaje się do regularnego sięgania po różnego rodzaju suplementy diety. Rynek tych produktów jest wart miliardy złotych, a prawdziwą furorę robią na nim specyfiki, które mają wspomagać osoby żyjące w przewlekłym stresie – na przykład przepracowane, wykonujące odpowiedzialne zawody, mające problemy osobiste. Suplementy diety na stres zawierają wyciągi roślinne regulujące pracę centralnego ośrodka nerwowego, ale absolutnie nie są lekami. Oznacza to, że ich przyjmowanie z powodzeniem można zastąpić wprowadzeniem zmian w swoim życiu. Kilka alternatyw dla suplementów diety na stres wymieniamy w naszym poradniku.

Sport

Nie ma lepszego „lekarstwa” na stres niż właśnie aktywność fizyczna. Nie musi to być od razu jakiś bardzo intensywny trening. Do tej kategorii zaliczymy też chociażby pracę w ogrodzie, spacery, nordic walking, gokarty czy cokolwiek innego, co wymaga wyjścia z domu na świeże powietrze. Aktywność fizyczna powoduje uwalnianie endorfin, które z kolei wprowadzają nas w stan lekkiej euforii. Ma to bardzo pozytywny wpływ na połączenia nerwowe w mózgu. Sport chroni przed stresem oksydacyjnym i ma właściwości neuroprotekcyjne.

Zdrowa dieta

Nie zastąpi jej żaden, nawet najdroższy suplement diety. W jadłospisie osoby żyjącej w stresie na pierwszym miejscu muszą się znaleźć produkty warzywne oraz owoce. Należy natomiast ograniczać spożycie mięsa, jasnego pieczywa oraz przede wszystkim cukru. Zdrowa dieta ma doskonały wpływ na ogólną kondycję organizmu i prawidłową pracę jelit, co z kolei bezpośrednio przekłada się na właściwe funkcjonowanie mózgu.

Odstawienie używek

Bardzo powszechnym błędem popełnianym przez osoby zestresowane jest sięganie po różnego rodzaju używki – na tzw. „odstresowanie”. Faktycznie, chociażby papierosy pozwalają na chwilę uspokoić emocje, ale ten efekt jest krótkotrwały. Później pojawia się głód nikotynowy, co tylko potęguje stres i może skutkować wywoływaniem konfliktów międzyludzkich – bardzo niepożądanych zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Zamiast więc raczyć się suplementami, zacznij od rzucenia palenia i mocno ogranicz picie kawy oraz czarnej herbaty.

Work-life balance

Stresowi najlepiej jest zapobiegać, a nie ma innej drogi, niż znalezienie balansu pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Charakterystyczne dla osób zestresowanych jest to, że bardzo dużo pracują, często przenosząc obowiązki z pracy do domu. Zacznij więc od uporządkowania swoich spraw i oddzielenia tych dwóch światów grubą kreską. Być może będzie to wymagać zmiany pracy czy podejścia do niej.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.