Bób: dlaczego warto włączyć go do swojego jadłospisu?

Krzysztof Jagielski
08.06.2020

Bób jest warzywem strączkowym, które nie cieszy się przesadnie dużym zainteresowaniem w naszym kraju. Wiele osób nie wie nawet, jak ono wygląda. Spora grupa Polaków ma z bobem jedno skojarzenie: wzdęcia. Mimo to warto dać temu warzywu szansę, ponieważ zawiera ono wiele cennych składników odżywczych i ma właściwości zdrowotne. W naszym poradniku przyglądamy się bobowi nieco bliżej, co powinno zachęcić Cię do włączenia tego warzywa do swojego jadłospisu.

Wartości odżywcze i skład bobu

Bób jest doskonale znanym warzywem osobom będącym na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej. Wszystko za sprawą tego, że bób zawiera bardzo duże ilości białka roślinnego, niezbędnego w diecie wykluczającej jedzenie mięsa.

Panuje dość powszechne przekonanie, że bób jest kaloryczny. To nie do końca prawda. W porównaniu z np. pomidorami rzeczywiście dostarcza więcej kalorii, natomiast nadal można go traktować, jako warzywo mile widziane w diecie osób dbających o linię.

Warto wiedzieć

100 gramów bobu dostarcza organizmowi około 76 kilokalorii.

Bób zawiera sporo dobrze przyswajalnych węglowodanów, biała i błonnika pokarmowego, niewiele natomiast jest w nim tłuszczów i soli. Warzywo to jest bardzo zasobne w kawas foliowy, stąd jego spożywanie zaleca się kobietom w ciąży i planującym dziecko, a także osobom zagrożonym anemią. Ponadto w bobie znajduje się dużo minerałów, na czele z żelazem, magnezem, potasem, cynkiem, selenem i miedzią.

Prozdrowotne właściwości bobu

Bób jest zalecanym składnikiem diety w profilaktyce raka piersi, ponieważ zawiera sterole roślinne oraz izoflawony – te drugie, co udowodniono naukowo, mają właściwości przeciwdziałające rozwojowi komórek nowotworowych.

Tego warzywa w swojej diecie nie powinny unikać osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy. Dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego posiłki na bazie bobu są bardzo sycące, co zapobiega podjadaniu. Dodatkowo błonnik pełni funkcję swoistej miotełki usuwającej z organizmu toksyny, a więc stabilizuje pracę jelit, zapobiegając uporczywym zaparciom.

Warto także wspomnieć o tym, że składniki zawarte w bobie wiążą kwasy żółciowe w jelicie grubym, co jest czynnikiem przeciwdziałającym wysokiemu poziomowi cholesterolu.

Są jednak osoby, które absolutnie nie powinny włączać bobu do swojej diety. Przede wszystkim chodzi tutaj o ludzi cierpiących na dnę moczanową oraz zespół jelita drażliwego. Bób działa wzdymająco, co potęguje nieprzyjemne objawy tej przypadłości.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.